'Haren profiteert van Facebookrellen'
De Facebookrellen hebben de bekendheid van Haren vergroot. En ja, mensen associëren de naam 'Haren' met de rellen. Maar ze vinden de plaats niet minder aantrekkelijk.
Dat blijkt uit onderzoek door de Hanzehogeschool Groningen. Lector Marketing Karel Jan Alsem, die overigens zelf in het dorp woont: "Ze zeggen in onze enquête af en toe letterlijk: dit had overal kunnen gebeuren. Dat soort opmerkingen. Daarom snapt men wel dat dat los staat van de woonaantrekkelijkheid van het dorp op zichzelf."
Daar zouden de beleidsmakers in Haren van moeten profiteren, adviseert Alsem, "door nu het merk Haren alsnog te laden met goede dingen. Wat heel veel mensen niet weten, is dat Haren drie jaar geleden uitgeroepen is tot groenste gemeente van Nederland. (...) Dat kun je nu bijvoorbeeld in je marketing gebruiken om dat aan mensen uit te leggen."
Haren stond vóór de Facebookrellen al bekend als aantrekkelijk dorp om in te wonen; hierin is volgens de onderzoekers weinig veranderd.