
De vier verzoeken kunnen draaien om persoonlijke informatie uit bijvoorbeeld een iTunes-, iCloud- of Game Center-account. Het gaat volgens Apple om informatie waarbij gebruikers verwachten dat die privé blijft, 'zoals e-mails of opgeslagen foto's'.
Die gegevens zijn volgens Apple vaak bedoeld voor politiediensten, die bijvoorbeeld een vermiste persoon proberen te vinden. Overigens gaf het bedrijf slechts in één geval privé-informatie vrij over een Nederlander. In drie gevallen stelde het bedrijf 'non-content data' van Nederlanders beschikbaar; dat is bijvoorbeeld informatie over de aankopen van een gebruiker.
E-mailadres
Apple blijkt veel vaker tegemoet te komen aan verzoeken om de
gegevens van mobiele apparaten: zo werd het bedrijf 61 keer gevraagd om
dergelijke informatie uit Nederland over in totaal 229 apparaten.
Daarbij werd aan 40 verzoeken tegemoet gekomen. Het gaat dan om
bijvoorbeeld het e-mailadres dat de gebruiker heeft opgegeven.
Het bedrijf benadrukt in veel gevallen over weinig informatie te beschikken die voor autoriteiten interessant is. "We zijn niet afhankelijk van het vergaren van persoonlijke data van onze klanten'', aldus Apple, dat populaire apparaten als de iPad en iPhone verkoopt.