Technologie9 jul '16 15:34

Maurice de Hond voorspelde de internetrevolutie, maar niemand luisterde

Auteur: Mark Hulstein

Naast opiniepeiler is Maurice de Hond ook een goed voorspeller van technische vooruitgang. In 1995 voorspelde De Hond hoe snel de vooruitgang van het internet zou gaan.

Foto: VARA
Foto: VARA

Dat deed hij in een boek, 'Dankzij de snelheid van het licht', en in het programma van Sonja Barend. Meer dan twintig jaar geleden had De Hond het al over wat we nu social media noemen. Volgens hem is het vooral een 'invuloefening'. 'Het was voor mij logisch in 1995 dat videotheken gewoon een tijdelijke fase waren om films te verspreiden. Het was voor mij logisch dat iets als Free Record Shop concurrentie via internet zou krijgen en de kans klein was dat zo'n bedrijf het uiteindelijk zou overleven', zegt Maurice de Hond op BNR.

Verontwaardiging
Ondanks dat de ontwikkeling dus overduidelijk was, zijn veel bedrijven als platenzaken en videotheken kapot  gegaan. Maurice de Hond: 'Mijn verontwaardiging in 1995 was dat CEO's zich daar van af hielden. Terwijl je er zeker van kon zijn dat dat soort ontwikkelingen bedrijven zouden beïnvloeden. Dus als je niet in een verantwoordelijke positie bezig bent met die technologie, dan heb je gewoon oogkleppen op.'

Roepende in de woestijn
Twintig jaar geleden voelde het voor De Hond een beetje als een roepende in de woestijn, maar nu is het vooral zonde, zegt hij. 'Als je daar goed op inspeelt, kun je er een voordeel uit halen en niet achteraan sjokken.'

Komende twintig  jaar
Maar wat staat ons dan de komende twintig jaar te wachten? 'Uiteindelijk gaan we niet meer schermen gebruiken om die informatie te bekijken. De virtuele en de analoge wereld gaan in elkaar over. Hoe dat technisch gaat, weet ik niet. Nu moet ik, om naar de digitale wereld te gaan, mijn apparaat pakken en daar kijken en intypen. Maar ik denk dat dat veel sterker zal worden geïntegreerd.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen