Technologie16 aug '16 19:30

Bijna alle jongvolwassenen kijken vlogs

Auteur: Bastiaan Kleinjan

Meer dan tachtig procent van de jongvolwassenen kijkt naar vloggers. Dat blijkt uit een onderzoek van Multiscope onder meer dan duizend Nederlanders.

Vlogger Enzo Knol. Foto: ANP.
Vlogger Enzo Knol. Foto: ANP.

Jongeren kijken onder meer naar vloggers als Monica Geuze, Enzo Knol of Myriam Ahmadi. Vijftigplussers hebben het minste met de internetsterren. Ze vloggen zelf niet en kijken ook niet naar andere vlogs. Volgens internetexpert Danny Mekic komt dit doordat jongeren wat vaker op zoek zijn naar zichzelf. ‘Ze zijn hun eigen identiteit aan het ontdekken. Wat is er dan leuker dan te volgen wat iemand van je eigen leeftijd in het dagelijkse leven doet?’

Televisie heeft vloggen onderschat
Volgens Mekic hebben de traditionele televisiemakers de kracht van vloggen onderschat. ‘Je ziet allerlei televisieprogramma’s die voor jongeren worden gemaakt, maar het zijn dertigers en veertigers die het presenteren. Dit terwijl de vloggers allemaal als tiener begonnen zijn.’

Daarnaast vindt Mekic het een grote verrassing dat de jongeren met weinig geld een groot publiek weten te bereiken. ‘In alle televisieproducties uit het verleden werd heel veel geld gestopt, maar die vloggers pakken een of andere brakke camera van een telefoon. Er werd nooit verwacht dat het zó populair zou worden’, aldus Mekic.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen