Is het een hype of een trend?
Pokémon Go is alweer op zijn retour. Wanneer is iets een hype en wanneer een trend? De Hype Cycle geeft antwoord.
De Hype Cycle is een grafiek die elk jaar door Gartner wordt uitgegeven en die laat zien welke technologieën op het moment hot zijn, en welke not.
De grafiek laat de roerige levensloop van bedrijven zien, van startup naar hip en misschien wel naar hype of trend. Volgens Roeland Stekelenburg, tech- en innovatiedeskundige, gaat elke nieuwe technologie door deze fases heen: 'Aan het begin denkt iedereen: Wauw, dit is het helemaal. De impact wordt op korte termijn altijd overschat, maar op de lange termijn onderschat.'
Elke bedrijf belandt dan ook in het dal nadat de hype op zijn hoogtepunt is geweest, zegt Stekelenburg: 'Als zo’n technologie dan uit het dal kruipt, doordat er serieuze toepassingen zijn gekomen, bedrijven zijn gaan investeren en de technologie is doorontwikkeld, wordt het een trend. En dan wordt het een succes.'
Een voorbeeld van zo’n hype die door het dal is gegaan en vervolgens als trend terugkwam, is het mobiel internet, zegt Stekelenburg: 'In 2000 zat het mobiele internet helemaal op de piek van de Hype Cycle. Dat was toen echt een rage, maar twee jaar later dacht iedereen dat het nooit meer iets zou worden. Het was zo gebruiksonvriendelijk op die oude telefoons. Maar toen kwam de smartphone en nu kunnen we eigenlijk niet meer zonder mobiel internet.'