Technologie10 sep '16 11:01

Verticaal filmen: niet langer voor de prutser

Auteur: Karlijn Meinders

Afgelopen week leek de verticale video definitief zijn intrede te doen toen Facebook aankondigde om die te gaan ondersteunen in zijn tijdlijn. Waar gaat het heen met deze hype? En is het al tijd voor verticale televisies?

Foto: HH/Bram Petraeus
Foto: HH/Bram Petraeus

'Verticaal filmen was eigenlijk een beetje voor de prutsers', vertelt Bas Welling van Wefilm. 'Mensen die niet wisten hoe je moet filmen. Maar nu wordt het steeds meer geaccepteerd.'

Data
Eigenlijk heeft de data de ratio ingehaald, vertelt Welling. 'Die laat zien dat 98 procent van de mobiele gebruikers zijn of haar telefoon in verticale positie houdt, ook als ze een video instarten. Daardoor heeft Facebook gedacht: dan moeten we ook maar die verticale player gaan ondersteunen. Het filmpje krijg je dan dus full screen in je tijdlijn te zien.'

Afkijken
De trend komt eigenlijk een beetje van Snapchat, waar verticaal filmen vanaf het begin de gang van zaken was. En Snapchat en Facebook: dat is al een tijdje ruzie, vertelt Welling. 'In 2013 deed Facebook een bod, daar heeft Snapchat nee tegen gezegd. En sindsdien kijkt Facebook eigenlijk alles af.'

Filmfestival
Er wordt wereldwijd handig ingespeeld op de nieuwe verticale mogelijkheden. 'Zo heb je in Australië een 'Vertical Film Festival', geeft Welling als voorbeeld. 'En het echte bal van de verticale video werd eigenlijk vorig jaar al geopend door Jeep tijdens de Super Bowl. Van eigen bodem stapte ING in de hype met een reclame over mobiel gebruik.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen