Technologie24 okt '16 11:03Aangepast op 25 okt '16 07:41

'De app leidt je echt niet naar duurdere producten'

Auteur: Kay Rutten

In de supermarkt van Hans Kok in Colmschate, vlakbij Deventer, wordt er druk geëxperimenteerd. Via de bluetooth van je telefoon kan een app je helpen bij het doen van boodschappen.

Foto: HH/Kees van de Veen
Foto: HH/Kees van de Veen

'Als je een appeltaart wilt maken, zoek je het recept op in de app en vervolgens stuurt die je dan de winkel door naar de juiste producten', legt Kok enthousiast uit. Volgens de ondernemer is dit de toekomst van het boodschappen doen. 'In de app kan je ook allemaal extra informatie vinden over de producten, de winkel en gerechten. Daar is de klant naar op zoek.'

De klant

De klant zelf heeft hier wel zijn twijfels bij. 'Ik ben hier nu met twee kinderen, ik heb echt geen tijd om met een app door de winkel te lopen. Wij kopen heel erg gericht.' Op rustigere momenten, in het weekend bijvoorbeeld, kan ze zich wel wat voorstellen bij de toegevoegde waarde van de app. 'Als ik uitgebreid zou koken en op zoek ben naar specifieke producten is het wel handig. Maar zo in de dagelijkse gang kan ik me niet voorstellen dat je er tijd voor hebt.'

Privacy

Wat kan de supermarktondernemer allemaal met de gegevens die de app opleveren? 'We kunnen precies zien waar de klanten lopen in de supermarkt. Maar niet welke van de klanten waar lopen. De app is helemaal conform de privacywetgeving', zegt Kok. De app heeft wel andere nuttige effecten voor de ondernemer. 'Wij kunnen wel zien wat drukke punten in onze supermarkt zijn, bijvoorbeeld. Dat is erg nuttig voor ons. We zouden dan mogelijk onze winkel anders kunnen inrichten, mocht dit nodig zijn.'

En klanten hoeven niet bang te zijn dat de app ze naar duurdere producten leidt. 'Nee, klanten hoeven daar absoluut niet bang voor te zijn', zegt Kok. 'Dat beloof ik.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen