Technologie24 nov '16 12:52Aangepast op 24 nov '16 20:00

'Er heerst veel onduidelijkheid bij Vloggers'

Auteur: Kay Rutten

Het Commissariaat voor de Media gaat de strijd aan met sluikreclame op Youtube. Er zijn tientallen video's te vinden met meer dan 100.000 kijkers waarin bekende Vloggers heel veel snoep naar binnen werken en de producenten met naam en toenaam noemen.

Foto: Teske de Schepper test Xenos snoep op YouTube
Foto: Teske de Schepper test Xenos snoep op YouTube

Dat meldt RTL Nieuws. De video's zijn ongekend populair bij jonge kinderen en precies daarom wil het Commissariaat voor de Media (CvdM) een einde maken aan deze reclames. Omdat de kans groot is dat jij geen jong kind bent en ook nog nooit een video van een Vlogger hebt gezien, hebben wij er een paar op een rijtje gezet. Oordeel vooral zelf.

Teske de Schepper

Teske de Schepper proeft weekelijks snoep uit een andere winkel in haar 'Proefwerk' filmpjes. Dit keer was de Xenos aan de beurt. Gelijktijdig maakt ze ook nog reclame voor brillenmerk Specsavers. Haar filmpje werd meer dan 272.000 keer bekeken.

Beautynezz

BeautyNezz, een meisje van nauwelijks 12 jaar oud, test met haar broertje allemaal Amerikaans snoep. Ze heeft waarschijnlijk zelf geen notie van het feit dat ze reclame maakt voor allerlei zeer suikerrijke producten. Meer dan 900.000 fans bekeken dit filmpje.

Meisjedjamila

Meisjedjamila houdt in dit filmpje een 'zure snoep challenge'. Hierin test ze allemaal zure snoep en op het eind verloot ze voor haar kijkers ook nog een aantal zakken met zure snoep. Als ze maar 'duimpjes omhoog geven', 'comments plaatsen' bij het filmpje en haar mailen. Dit filmpje werd bekeken door bijna 1 miljoen fans.

Het is onduidelijk of bovenstaande filmpjes daadwerkelijk reclames zijn. Worden de Vloggers betaald door de producenten of vinden ze het zelf leuk om snoep te testen? Juist aan die onduidelijkheid wil het Commissariaat voor de Media een einde maken.

Gerelateerde artikelen