Technologie11 jan '17 16:04Aangepast op 12 jan '17 10:43

Nederlandse bedrijven willen van reclames op Breitbart af

Auteur: BNR Webredactie

Nederlandse bedrijven die via Google Ads adverteren op de site Breitbart, dat wordt gelieerd aan de extreme alt-rightbeweging, willen daar vanaf. Dat blijkt uit een rondgang van BNR.

Een advertentie van ING op de site Breitbart. Screenshot Breitbart.com
Een advertentie van ING op de site Breitbart. Screenshot Breitbart.com

Op de Amerikaanse nieuwssite waren onder meer advertenties van Het Concertgebouw, ING, Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), reisorganisatie Kras, het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek en Basic-Fit te zien. De zes bedrijven hebben aangegeven dit te willen stoppen en hebben daarvoor contact opgenomen met hun media-inkoopbedrijf. Ze wisten niet dat er op de site werd geadverteerd. Nog een aantal organisaties waarvan advertenties op Breitbart te zien zijn, hebben niet gereageerd.

De advertenties zouden via Google Ads worden getoond aan lezers van de site die in Nederland verblijven. Bedrijven kopen via een tussenpersoon advertentieruimte in, waarbij ze kunnen aangeven hoe er geadverteerd moet worden met banners. Ook kunnen ze sites op een zwarte lijst laten zetten en richtlijnen afspreken voor de advertenties.

Volgens Tim Geenen, directeur media en strategie van een mediabureau, kan het gebeuren omdat het internet nu eenmaal zo is opgetuigd. 'Er staat ook content op Facebook waar je niet achter kunt staan als adverteerder. Dat is de natuur en architectuur van het internet, het is een groot open systeem. Je wilt graag op Facebook adverteren, maar je komt ook naast meningen te staan waar je niets mee hebt.'

'Geen activistische of politieke websites'

Het Concertgebouw laat bijvoorbeeld via een woordvoerder weten dat zij gericht advertenties laten verspreiden, maar ook via google display. Dat is een tool waarme je banners kan verspreiden. Het Concertgebouw wil per definitie niet adverteren op een aantal websites: pornografische, maar ook aan politieke partijen gelieerde websites. Als ze op zo’n website toch hun advertentie tegenkomen, of er over horen, dan laten ze die ook op de zwarte lijst zetten.

Ook Basic-Fit heeft Breitbart toegevoegd aan de lijst met ongewenste websites. ING noemt de plaatsing van een banner 'ongelukkig' en heeft gevraagd de advertentie te verwijderen, net als LVNL, dat niet geassocieerd wil worden met activistische websites.

Rechts-populistisch en fan van Trump

Breitbart wordt gezien als een rechts-populistische site die het niet altijd even nauw neemt met de waarheid. Zo ontkent de site dat de aarde opwarmt, publiceerde het een gemanipuleerd filmpje over abortus dat claimde dat delen van geaborteerde baby's worden verkocht en hield de site tijdens de Amerikaanse verkiezingscampagne een lastercampagne tegen Hillary Clinton, vaak ondersteund door complottheorieën en valse feiten.

De site heeft miljoenen lezers, van wie veel aanhanger zijn van Donald Trump. De banden tussen Trump en Breitbart zijn evident sinds oprichter Steve Bannon campagneleider werd van Trump. Toen die werd verkozen tot president werd Bannon als beloning benoemd tot strateeg in het Witte Huis.

De Nederlandse bedrijven zijn niet de eerste bedrijven die weigeren geassocieerd te worden met Breitbart. In Amerika weigerden grote adverteerders als cornflakesfabrikant Kellog's en supermarktketen Target op de site reclame te vertonen.

Gerelateerde artikelen