'Aangiftebereidheid cybercrime neemt af'
Het aantal Nederlanders dat vorig jaar geld is kwijtgeraakt door cybercrime is met 30 procent gedaald. Het bedrag dat zij kwijtraakten is meer dan gehalveerd. Van 822.000 euro naar 358.000 euro. Dat blijkt uit cijfers van de Fraudehelpdesk.
André Vermeulen van de Fraudehelpdesk spreekt van een trendbreuk, maar is er nog niet van overtuigd dat het in de praktijk ook écht minder is. 'Maar het is wel een feit dat steeds meer mensen inmiddels goed op de hoogte zijn van wat zich allemaal op dat internet afspeelt, als je allerlei vervelende, rare mailtjes ontvangt. Daarnaast speelt een rol dat de aangiftebereidheid van mensen afneemt.'
Alarmbellen
Nu fishing mails nauwelijks meer van echt te onderscheiden zijn, is het volgens Vermeulen zaak dat alle alarmbellen afgaan. 'De mensen die dit allemaal bedenken zijn buitengewoon bij de tijd; ze bedenken iedere keer weer wat nieuws. In januari steekt meestal een nieuwe vorm van oplichting de kop op. Dat houdt twee à drie weken aan en dan is het weer over. In maart komen ze dan weer met wat anders en zo gaat dat het hele jaar door.'
Het lijkt erop dat steeds minder mensen in een phishingmail, Microsoft-telefoontje of spambericht trappen. In 2016 meldden 329 personen slachtoffer te zijn van een vorm van cybercrime tegen 477 in het jaar daarvoor. Wel steeg het aantal bellers dat melding maakte van een poging tot oplichting: van 7.200 naar 8.900.
Honderd meldingen per dag
Het totaal aantal meldingen over digitale fraudevormen nam met 4 procent af tot ruim 25.000. Dat komt neer op zo’n honderd meldingen per werkdag. Zo waren er weliswaar meer meldingen over datingfraude (342 tegen 250 een jaar eerder), maar iets minder daadwerkelijke slachtoffers, van wie geld werd afgetroggeld: 128 tegen 133. Het schadebedrag nam af van 2,7 miljoen naar 2,2 miljoen euro.
Frauduleuzer kunnen we het niet maken
Het meest recente kunstje? Mensen die zogenaamd door de Belastingdienst worden gebeld, dat ze nog een schuld hebben openstaan. Een eenvoudig avies van Vermeulen: 'Als je zo'n belletje krijgt: beleefd ophangen en informeren bij de echte Belastingdienst of er iets aan de hand is. En anders gewoon een kop koffie inschenken.' Maar u kunt natuurlijk ook altijd contact opnemen met de Fraudehelpdesk...