Technologie6 jun '17 11:58

Zo helpt big data evenementenorganisaties keuzes te maken

Auteur: Bastiaan Kleinjan

Online ticketverkoopplatform TicketScript gebruikt algoritmes en big data voor de verkoop van concertkaartjes. Dat gaat zo goed, dat het onlangs is overgenomen door de Amerikaanse branchegenoot EventBrite.

Online kaartverkoop. Foto: ANP.
Online kaartverkoop. Foto: ANP.

 

Op basis van algoritmes en big data kan de consument makkelijker evenementen vinden die bij hun interesses passen. ‘Die data stellen wij beschikbaar aan evenementenorganisatoren, zodat ze de juiste keuze kunnen maken als het gaat om het evenement’, vertelt ceo Frans Jonker. ‘Dat is een heleboel geografische data, maar ook data op het gebied van trends. Wat is bijvoorbeeld het beste moment om te starten met de verkoop, wanneer zet je promoties in?’, noemt hij als voorbeeld.

Geen keuze op gevoel

Met het beschikbaar stellen van data, wil TicketScript de industrie helpen om keuzes te maken. ‘Dat is eigenlijk om de industrie op weg te helpen om in plaats van op gevoel bepaalde keuzes te maken, nu veel meer op data de keuze te maken. Dat gaat dan om wat je rekent voor een kaartje, wanneer start de verkoop, op wie richt je je? Dat zijn allemaal zaken waarmee we die evenementenorganisator kunnen helpen.’


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen