Technologie7 aug '17 10:22

Wake-up call voor bedrijven in strijd tegen cybercrime

Auteur: Noémi Prent

Bedrijven nemen massaal maatregelen om hun cybersecurity op peil te krijgen na de aanvallen van het WannaCry-virus in mei en een wereldwijde ransomware-aanval eind juni. Sindsdien heeft het cybersecurity-team van EY vijftig procent meer werk.

Foto: ANP
Foto: ANP

'Ik denk dat we te maken hebben met een tijdelijke piek,' zegt Douwe Mik, hoofd van het cybersecurityteam van EY. 'Wat wij bij onze klanten heel duidelijk horen is dat het bewustzijn op directieniveau daar is waar het moet zijn, met name omdat de impact zo groot is bij bedrijven zoals we dat gezien hebben'

Weerbaar

'Wij hebbben vooral veel werk nu op het gebied van response. Het helpen van klanten om de aanpassingen te doen om zaken in de toekomst te voorkomen. We zien dat klanten meer weerbaar willen worden.' Naar preventiemaatregelen is minder vraag, merkt Mik. 'De oude preventiemaatregelen die we kennen als antivirus, werken in heel veel gevallen niet meer. Dus moet je op andere manieren komen tot een actieve vorm van reageren.'

Volgens Mik zijn zowel midden- en kleinbedrijven als grote bedrijven gevoelig voor cybercrime. 'Het geldt overal dat we zien dat bedrijven niet daar zijn waar we moeten zijn. Je ziet ook dat hele gerenommeerde bedrijven geraakt zijn.'

Verantwoordelijkheid

Het AD meldde eerder dat persoonlijke gegevens van honderdduizenden leaserijders mogelijk op straat liggen. De beveiliging van de getroffen 52 leasemaatschappijen was ondermaats, terwijl zij aangesloten waren bij één centraal systeem. Het uitbesteden van beveiliging hoeft dus niet per se verstandig te zijn, denkt Mik. 'Je zult altijd zelf verantwoordelijk blijven en daardoor zelf in de gaten moeten houden of jouw dienstverleners de diensten leveren. Monitoren, het bewaken van systemen.'

Lees ook: Gegevens leaserijders mogelijk op straat

Gerelateerde artikelen