
Esri onderzocht drie thema's waarop gedigitaliseerd had moeten zijn: belastingen, meldingen over de openbare ruimte en bereikbaarheid van de gemeente op basis van contactgegevens. Op elk thema waren punten te verdienen, met in totaal 15 punten. De gemeente Utrecht is de enige die het maximum aantal wist te behalen.
'Traject van vallen en opstaan'
'Het is een traject van vallen en opstaan en heel veel leren', zegt Corinne van Veldhuisen, programmamanager publieke dienstverlening van de gemeente Utrecht. 'We zijn er al enkele jaren mee bezig. Digitalisering is iets waar je niet omheen kunt. De afgelopen drie jaar hebben we daar heel bewust in geïnvesteerd, met negen full time medewerkers die continu aan de site werken.'
Het gaat er volgens Van Veldhuisen uiteindelijk om dat je goed luistert naar wat de inwoner nodig heeft. 'Wij zetten echt in op begrijpelijke taal, eenvoud en vindbaarheid. Op het moment dat je informatie niet goed kunt vinden online, dan zie je dat mensen er ook geen gebruik van gaan maken.
De top 10:
1. Utrecht
2. Etten-Leur
3. Halderberge
4. Woensdrecht
5. Reimerswaal
6. Rotterdam
7. Utrechtse Heuvelrug
8. Tholen
9. Wijchen
10. Sittard-Geleen
De grote steden scoorden als volgt: Tilburg (plek 22), Wageningen (plek 45), Groningen (plek 60), Den Haag (plek 64), Eindhoven (plek 98) en Amsterdam (plek 128).
Document: Lees het onderzoek 'Digitale gemeenten' Esri Nederland en BNR
Zuiden scoort beter dan noorden
Verder blijkt dat het zuiden beter scoort dan het noorden, vooral Zeeland en Limburg hebben de digitalisering aardig doorgevoerd, mede dankzij belastingsamenwerking tussen gemeenten. Dat blijkt volgens Esri de sleutel tot het digitale succes van een gemeente.
Ook zorgt uitbesteding van digitale dienstverlening in sommige gevallen voor betere websites met gestandaardiseerde formulieren. In bijna elke gemeente kunnen vergunningen online geregeld worden, maar in Amsterdam wordt nog veel papier gebruikt. Wageningen maakt gebruik van een interactieve kaart waarmee bewoners meldingen kunnen indienen.
Daarnaast blijkt informatie toch vaak moeilijk te vinden door gebruiksonvriendelijke websites met matige zoekfunctie.
Vlieland 'unavailable'
Opvallend is de website van Vlieland, zegt Jan Willem van Eck van Esri. 'Als je daar een melding doet dan gaat hij gewoon naar 'service unavailable'. De gemeente Zoeterwoude is ook een leuke. Als je daar een melding wil doen dan staat er op de website dat je ze gewoon even moet bellen.'
Digitalisering in kaart
In onderstaande kaart, gemaakt in samenwerking met kaartenmaker Esri, is te zien hoe goed elke gemeente het doet qua digitalisering. Klik hier als de kaart niet zichtbaar is.