Technologie10 dec '17 13:13Aangepast op 10 dec '17 13:59

'VR wordt vast onderdeel van dagelijkse omgeving'

Auteur: BNR Webredactie

Sinterklaas is alweer even het land uit, de kerstdagen staan voor de deur. Een toptijd voor de retail, dus. Steeds meer mensen shoppen online en dat is een potentiële strop voor winkeleigenaren. Een VR-bril moet soelaas bieden.

(ANP PIROSCHKA VAN DE WOUW)

Anne Moes, docent-onderzoeker bij het Store Innovation Lab van de Hogeschool van Amsterdam, showt in BNR Eyeopeners een kartonnen VR-bril, die de fysieke winkel 'bij de mensen thuis' moet brengen. 'Daarin kun je een telefoon schuiven dat het beeld splitst door middel van een app. Je kunt erdoorheen kijken alsof je zelf in de winkel staat. Daarmee vervang je niet de echte winkelervaring, het is juist een middel om mensen die online shoppen toch naar de winkel te lokken.'

De virtuele weergave van een op zich doodnormale foto geeft je een impressie van de echte winkel. Een ideale manier om mensen te verleiden naar de fysieke winkel te komen, wijst onderzoek. Dat komt niet alleen door de nieuwigheid van het medium, maar ook door het vermaak dat het met zich meebrengt, zegt Moes. 'Mensen die die VR-bril op hadden, hadden veel meer het idee dat ze de winkel echt beleefden - en winkelbeleving is ongeveer het woord van het jaar, haha.'

En zo blijkt júist een instrument om de fysieke winkel virtueel in huis te halen uiteindelijk een lokkertje om mensen alsnog de deur uit te krijgen. 'Dit gaat nog veel vaker gebeuren; de schatting is dat het in 2021 acht keer zo vaak gebeurt als nu. De voorspelling is dan ook dat VR deel gaat uitmaken van onze dagelijkse omgeving.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen