
Op 18 januari maakte WhatsApp bekend dat WhatsApp Business op de markt kwam, in eerste instantie alleen voor Indonesië, Italië, Mexico, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De dienst laat bedrijven onder meer automatische begroetingen instellen. Ook kunnen statistieken van de berichten worden ingezien en kan er een profielpagina aangemaakt worden. WhatsApp Business is vooralsnog alleen te downloaden via de Play Store.
Watermelon
Het Utrechtse bedrijf Watermelon kwam al eerder met een soortgelijke app. Hiermee konden bedrijven WhatsApp als klantenservice voor hun bedrijf gebruiken. 'We wilde heel graag een business-tool waarbij partijen wereldwijd met elkaar konden chatten', zegt Alexander Wijninga van het chatbot-bedrijf. Dit succes was van korte duur, WhatsApp dwong Watermelon te stoppen. 'Nu, twee jaar later, komt WhatsApp met hetzelfde principe.'
Multi-user selling point
Volgens Wijninga zijn de apps in zekere zin vergelijkbaar. 'Het is dezelfde dienst en heeft dezelfde functionaliteiten.' Toch mist hij iets: het multi-user selling point, het stuk waar meerdere gebruikers gebruik kunnen maken van WhatsApp Business. 'Grote bedrijven krijgen tientallen berichten per minuut die allemaal beantwoord moeten worden. Op één telefoon gaat dat niet.'
Vooralsnog gratis
De zakelijke app is voorlopig gratis te gebruiken, maar Wijninga denkt dat bedrijven binnenkort wel moeten gaan betalen voor de dienst. 'Het zou best kunnen zijn dat bedrijven gebruikers moeten bijkopen. Ze zullen toch geld moeten gaan verdienen.' Volgens hem is dit voor WhatsApp een eerste stap in de goede richting.