Technologie11 feb '18 19:21Aangepast op 11 feb '18 19:48

'Loyaliteit naar klant gaat voor belang inlichtingendiensten'

Auteur: BNR Webredactie

Om relevant te zijn in de wereld van de cyberveiligheid is loyaliteit naar je opdrachtgever uiteindelijk belangrijker dan onbegrensde transparantie richting inlichtingendiensten als AIVD en MIVD. Dat zegt Ronald Prins, oprichter van beveiligingsbedrijf Fox-IT, in BNR De Overname. 'We werken voor die klant en dan heeft de AIVD pech.'

De inlichtingendiensten zullen op hun beurt altijd begrip hebben voor het belang van loyaliteit richting de opdrachtgever. 'Stel dat je bij een klant een onderzoek doet en je ziet dat de AIVD daar heeft ingebroken, dan zullen we dat netjes bij die klant melden en heeft de AIVD pech. We werken voor dié klant en die heeft ons gevraagd wat er in hun netwerk gebeurt. We zitten in een complexe omgeving, waar grotere belangen spelen.'

Nooit spijt van gehad

Niet voor niets richtte Fox-IT een eigen ethische commissie op, waarin een aantal medewerkers gevraagd of ongevraagd advies geeft over lastige dilemma's die binnen de cyberveiligheid spelen. Tot specifieke verbeteringen heeft dat overigens niet per se geleid, zegt Prins. 'Eigenlijk is meer geformaliseerd wat in principe altijd al plaatsvond; ik geloof niet dat we ooit iets gedaan hebben waar we later spijt van hebben gehad.'

Inlichtingendiensten als de AIVD, MIVD, maar ook banken en de FBI legden inmiddels hun cyberbeveiliging in handen van Fox-IT. Daarmee werd het bedrijf relevanter dan Ronald Prins ooit kon dromen toen hij het in 1999 oprichtte. Prins wist toen al dat cyberveiligheid belangrijk zou worden, maar hij had ook niet verwacht dat zijn organisatie zo'n belangrijke rol zou spelen in de veiligheid op internet. In 2015 verkocht 'de machtigste nerd van Nederland' het bedrijf aan het Britse NCC, voor 133 miljoen euro.

Verspreiding van cyberwapens

Voor Prins zelf ontstond daardoor de ruimte om zich bij The Hague Centre for Stratetic Studies nadrukkelijker bezig te houden met de internationale aspecten van geopolitieke vraagstukken. Want dáár liggen de grote uitdagingen voor de komende jaren, is zijn overtuiging. 'De Russen laten elk jaar op 1 mei op het Rode Plein met hun raketten en kernwapens zien wat ze kunnen. Datzelfde spel gaat ook op cybergebied plaatsvinden. Ik vind dat je na moet denken over hoe je daar mee om moet gaan, ook met de verspreiding van cyberwapens.

Maar hoe verkoop je een bedrijf dat mogelijke staatsgeheimen en andere gevoelige informatie beveiligt? Voor Prins en consorten was het in eerste instantie van belang om een vuist te kunnen maken tegen alle andere partijen die zich ook op de Nederlandse markt proberen te begeven. Een belangrijk aspect was de zelfstandigheid die Fox-IT zou behouden. 'Ik denk dat Fox-IT het meest prominent was binnen het hele palet van bedrijven die onderdeel zijn van die NCC Group. We hebben eigenlijk heel veel ruimte gekregen om een strategie te vormen mét het moederbedrijf.'

Gerelateerde artikelen