Technologie15 aug '19 14:31

'Light apps' moeten ontwikkelingslanden veroveren

Auteur: BNR Webredactie

Facebook, YouTube, Twitter, apps die we hier heel vanzelfsprekend vinden, zijn dat in opkomende markten India en Indonesië helemaal niet. Maar de grote techbedrijven hebben hun oog laten vallen op die markten die ze tot nu toe niet konden bereiken. Light apps zijn dezelfde contacts, vrienden, status updates en minder video, minder pusherig, minder ads.

Heel veel mensen in ontwikkelingslanden hebben wel een smartphone, maar geen dekking of gigabytes aan data of betrouwbare stroom. Daarnaast kent niet iedereen die apps of hebben ze niet genoeg opslagruimte. Vandaag maken techbedrijven een afgeslankte versie van hun apps om ook die markten in te palmen. 'Ook al maken ze verlies... de strategie is de grootste zijn', zegt ICT-journalist Jasper Bakker.

Op dit moment zijn er nog geen grote platformen in die opkomende markten. Behalve in China waar de Chinese spelers wel alternatieven hebben voor Google en YouTube en vanuit de overheid gesteund en beschermd worden. Maar mensen gaan ook pas op Facebook zitten wanneer hun vrienden erop zitten zegt Bakker. 'In ontwikkelingslanden is het speelveld veel ruimer, dat hopen/denken de westerse bedrijven.'

Maar ook lokale spelers zoals een 'Afrikaanse Hives' zijn niet uitgesloten. Ook de Chinese titanen zouden kunnen uitwijken naar daar. Dus 'the race is on'.

LUISTER OOK: 'Een te machtig bedrijf is slecht voor iedereen'

LUISTER OOK: Zuckerberg praat beurskoers weer eens omlaag

Een smartphone met Weibo, de Chinese tegenhanger van Facebook.
Een smartphone met Weibo, de Chinese tegenhanger van Facebook. (EPA/ADRIAN BRADSHAW)

Gerelateerde artikelen