Technologie26 sep '19 13:20Aangepast op 22 okt '19 14:40

'Chinese techbedrijven worden onterecht gewantrouwd'

Auteur: BNR Webredactie

In verschillende landen ter wereld gaan we veel meer regelgeving rond de ontwikkeling van technologie zien, zegt Van Dijk, de Group-CEO van Prosus en Naspers. 'Als je kijkt hoe belangrijk technologie is geworden in ons leven, kan dat niet anders', zegt hij. Bedrijven die op lange termijn succesvol willen zijn moeten nadenken wat hun producten met mensen doen en daar kan de overheid bij helpen, volgens Van Dijk.

Volgens Van Dijk is het onvermijdelijk dat overheden vroeg of laat techbedrijven zullen moeten binden aan strikte regelgeving. 'Ik communiceer tegenwoordig met name via Whatsapp en WeChat. Daar ben ik volledig afhankelijk van en zij weten alles van me. Voor mij is het logisch dat er ook in de techwereld striktere wet- en regelgeving komt, zoals die er in de telecom en de post ook altijd was.' Bedrijven zijn volgens hem mede-verantwoordelijk voor een goede service aan de klant en de zorg dat het welzijn van de klant voorop staat. 'Ik denk dat daarom regeringen veel meer betrokken moeten zijn bij techbedrijven overal.'

Kennisdeling

Van Dijk ziet geen probleem in de samenwerking van zijn werknemers met internationale partners, ook niet in China. Het delen van kennis ziet hij als een 'positief en organisch' proces. 'Die mensen reizen voortdurend, zitten op alle plekken in de wereld. Ze praten vrijwillig met mensen uit de hele wereld om er samen iets moois van te maken. In de VS hebben de veiligheidsdiensten verregaande mogelijkheden om te voorkomen dat er dingen gebeuren die niet toegestaan zijn. In de telefoontijd kon je mensen afluisteren als je ze ergens van verdacht. Ook in elektronische tijd moet dat een optie zijn.'

LUISTER OOK: Superbeursgang voor Prosus

LUISTER OOK: Grootste Nederlandse beursgang ooit: Prosus succesvoller dan gedacht

Een man loopt voorbij een advertentie van het social media-platform 'WeChat', van het Chinese bedrijf Tencent in Hong Kong.
Een man loopt voorbij een advertentie van het social media-platform 'WeChat', van het Chinese bedrijf Tencent in Hong Kong. (AFP Richard A. Brooks)

Gerelateerde artikelen