Hogere lat
'Het kan het verkeer absoluut veiliger maken, maar dan moeten we de lat wel hoger leggen', zegt de voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid, Jeroen Dijsselbloem, tegen verslaggever Ilan Hoekstra. 'Het zijn ingewikkelde systemen waarbij te weinig aandacht is voor de interactie tussen de mens en de machine.'
Vertrouwen
Een gevaar is dat bestuurders te veel vertrouwen hebben in deze systemen. Daarom vindt de OVV dat de overheid eisen moet stellen aan de manier waarop deze systemen in de praktijk getest worden en uiteindelijk gelanceerd worden. Dat doet de overheid bijvoorbeeld ook bij remsystemen.
Lees ook: Autoschade ondanks slimme snufjes
Training
En daarom bieden sommige autoverkopers of fabrikanten nu zelfs trainingen aan om al je snufjes in je auto onder de knie te krijgen. Verslaggever Ilan Hoekstra ging ook langs bij zo'n cursus, en leerde hoe makkelijk zijn eigen auto te bedienen is. Mark Maaskant van Prodrive Acadamy legt uit waarom hij vindt dat deze slimme autotechnologie het rijden wel veiliger kan maken.
