
Maar ook de lokale garagehouder zou er bij moeten komen, zo vindt een grote groep Nederlandse autobrancheverenigingen. AFCAR-leden als RAI Afermarket, Bovag, Verbond van Verzekeraars en ANWB kunnen allemaal niet bij die data, zegt Cor Baltus van RAI Aftermarket. 'Een club als ANWB, met de Wegenwacht, zou anders ook meldingen kunnen krijgen voor preventief advies, om daarmee ook onveilige situaties te voorkomen.'
Luister ook | Belangrijke navigatie-satellietsystemen nu in één oogopslag te monitoren
Contraire positie
Tom van Engers, hoogleraar Juridisch Kennismanagement van de Universiteit van Amsterdam, snapt de motieven van de AFCAR NL om toegang te hebben tot deze data. 'Wellicht hebben ze ook wel een punt. De automobielfabrikanten hebben de contraire positie dat zíj over die data gaan: zij bouwen de tools in de auto om die data te verzamelen en gebruiken die voor hun service aan de klanten.'
Luister terug | Alle auto-updates van Noud Broekhof
Programma | : De Nationale Autoshow