Steven Vos, hoogleraar sporttechnologie, legt uit hoe het werkt. 'Het fenomeen is wel langer bekend. De vraag is of het bewust of onbewust gedaan wordt. Onbewust klinkt een beetje vreemd. Maar stel je bent klaar met een fietstochtje in de Limburgse heuvels en je zet je fiets terug op de wagen en je vergeet de app uit te doen. Als je dan door zo'n segment komt, als je daarin de snelt bent, dan kom je in de leaderboard.' Maar Vos wijst erop dat een groot deel bewust zich beter wil voor doen dan ze zijn. 'Ongetwijfeld is er een hele bewuste strategie om het liefst bovenaan een ranking te staan.'
Geschiedenis van de data
Strava wil het nu aanpakken. Maar het wordt moeilijk om 'Als er echt een nieuwe Usain Bolt tussen zit, kan dat wel opgemerkt worden. Iemand wordt niet van de één op de andere dag supersnel geworden. Een belangrijke manier om daarachter te komen is de geschiedenis van de data te volgen van de persoon', volgens Vos.
