Technologie12 apr '20 16:41

Ooit gaan we commercieel vliegen op vloeibaar waterstof

Auteur: BNR Webredactie

Een elektrisch commercieel vliegtuig voor minstens twintig passagiers, met waterstof als energiebron: het moet het logische uitvloeisel zijn van de techniek waarmee AeroDelft op dit moment werkt aan de ontwikkeling van een elektrische drone. Er kunnen nog wel enige decennia duren voordat zo'n vliegtuig er is, maar het noodzakelijke 'omdenken' is in Delft al begonnen.

Olga Lubbers, chief engineer van het project dat in eerste instantie tot een elektrische drone moet leiden, wijst in De BNR Techniektour op de voor- én nadelen van waterstof ten opzichte van kerosine. 'Waterstof is drie keer lichter dan kerosine, maar het heeft wel meer volume.

Beluister hier de hele aflevering: De BNR Techniektour | De techniek achter drones

Als je in bijvoorbeeld 2050 efficiënte nieuwe vliegtuigen op lange afstanden wilt bouwen, moet je kijken naar nieuwe vormen, en omdenken in het indelen van het vliegtuig. Ons model is een één op drie-model van een zweefvliegtuig, met een elektrische motor achterop de staart.'

Juiste balans

Om de juiste balans te bereiken en werkelijk te kunnen vliegen zijn nog heel veel berekeningen en tests nodig, beaamt Lubbers. Want alleen door te testen kun je aantonen dat de juiste balans, stabiliteit en veiligheid ook praktisch haalbaar zijn. 'We moeten bewijzen dat onze berekeningen kloppen en dan kunnen we vliegen.' Waarbij het grootste obstakel nog de toepassing van vloeibaar waterstof is.

Lees ook | Delftse minidrone met insectenagoritme

Uitdagend en leuk

Want die moet worden omgezet van een temperatuur van -250 graden naar een buitentemperatuur van 5 à 10 graden.' Dat is het meest vernieuwende, het meest uitdagende, maar wat Lubbers betreft ook het leukste deel van het project. 'De elektrische motor hebben we gewoon gekocht, maar het proces van de elektriciteitstoevoer uit een brandstofcel, die waterstof en zuurstof om moet zetten in water en elektriciteit, hebben we helemaal zelf ontwikkeld.'

Beluister ook | Delftse studenten ontwikkelen passagiersdrone

Eisen

In de luchtvaart bestaan nog niet eens formele eisen ten aanzien van vloeibaar waterstof, zegt Lubbers. 'Daarom hebben we zelf onze verwachtingen en eisen opgesteld, in samenwerking met het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum. Als we aan de eisen voldoen met onze berekeningen, tests en testvluchten, mogen we ermee vliegen voor deze experimentele periode. En dan duurt het nog wel twee jaar voor we een tweezitter hebben ontwikkeld en gebouwd.'

De drone van AeroDelft, Project Phoenix
De drone van AeroDelft, Project Phoenix ((TU/Delft))

Gerelateerde artikelen