BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Technologie

Ooit gaan we commercieel vliegen op vloeibaar waterstof

  • BNR Webredactie
zondag 12 april 2020, 16:41

Een elektrisch commercieel vliegtuig voor minstens twintig passagiers, met waterstof als energiebron: het moet het logische uitvloeisel zijn van de techniek waarmee AeroDelft op dit moment werkt aan de ontwikkeling van een elektrische drone. Er kunnen nog wel enige decennia duren voordat zo'n vliegtuig er is, maar het noodzakelijke 'omdenken' is in Delft al begonnen.

Olga Lubbers, chief engineer van het project dat in eerste instantie tot een elektrische drone moet leiden, wijst in De BNR Techniektour op de voor- én nadelen van waterstof ten opzichte van kerosine. 'Waterstof is drie keer lichter dan kerosine, maar het heeft wel meer volume.

Beluister hier de hele aflevering

De BNR Techniektour | De techniek achter drones

Als je in bijvoorbeeld 2050 efficiënte nieuwe vliegtuigen op lange afstanden wilt bouwen, moet je kijken naar nieuwe vormen, en omdenken in het indelen van het vliegtuig. Ons model is een één op drie-model van een zweefvliegtuig, met een elektrische motor achterop de staart.'

Juiste balans

Om de juiste balans te bereiken en werkelijk te kunnen vliegen zijn nog heel veel berekeningen en tests nodig, beaamt Lubbers. Want alleen door te testen kun je aantonen dat de juiste balans, stabiliteit en veiligheid ook praktisch haalbaar zijn. 'We moeten bewijzen dat onze berekeningen kloppen en dan kunnen we vliegen.' Waarbij het grootste obstakel nog de toepassing van vloeibaar waterstof is.

Lees ook | Delftse minidrone met insectenagoritme

Uitdagend en leuk

Want die moet worden omgezet van een temperatuur van -250 graden naar een buitentemperatuur van 5 à 10 graden.' Dat is het meest vernieuwende, het meest uitdagende, maar wat Lubbers betreft ook het leukste deel van het project. 'De elektrische motor hebben we gewoon gekocht, maar het proces van de elektriciteitstoevoer uit een brandstofcel, die waterstof en zuurstof om moet zetten in water en elektriciteit, hebben we helemaal zelf ontwikkeld.'

Beluister ook | Delftse studenten ontwikkelen passagiersdrone

Eisen

In de luchtvaart bestaan nog niet eens formele eisen ten aanzien van vloeibaar waterstof, zegt Lubbers. 'Daarom hebben we zelf onze verwachtingen en eisen opgesteld, in samenwerking met het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum. Als we aan de eisen voldoen met onze berekeningen, tests en testvluchten, mogen we ermee vliegen voor deze experimentele periode. En dan duurt het nog wel twee jaar voor we een tweezitter hebben ontwikkeld en gebouwd.'

De drone van AeroDelft, Project Phoenix
De drone van AeroDelft, Project Phoenix(TU/Delft)
De BNR TechniektourDroneInnovatieLuchtvaartTechnologieTU DelftVliegtuigWetenschap
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

'Sector zakelijke evenementen voorgoed veranderd'

Duivels dilemma Hoekstra door miljardensteun KLM

Opinie | Een Groene Trekker met Gele Wielen

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | 'Chinese groeicijfers zijn politieke cijfers'

Aantal gevaccineerden voorlopig niet openbaar

Als ik de baas zou zijn van de huizenmarkt, dan schafte ik alle douceurtjes af'

De Ochtendspits | 18 januari

Marcel Molenaar (LinkedIn)

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play