De keuze om een schadeclaim in te dienen bij deze “kleinere” techreuzen is volgens Hella Hueck, journalist bij het FD, niet onlogisch. 'Achter de schermen doen deze bedrijven op grote schaal aan datahandel. Deze bedrijven hebben de afgelopen jaren heel veel overnames gedaan in hun specifieke techsector. Hierbij gaat het om de gepersonaliseerde banners die je krijgt te zien als je webpagina's opent.' Volgens de stichting zou deze bezigheid ten kosten gaan van de privacy van de Nederlanders. 'Het zijn partijen die op grote schaal persoonsgegevens verzamelen en ze bouwen daar schaduwprofielen van en die verhandelen ze. Het profiel heeft enorme invloed op jouw gedrag op het internet', zegt Christiaan Alberdingk Thijm, advocaat van de stichting The Privacy Collective.
Tien miljoen Nederlandse internetgebruikers
Sinds begin dit jaar heeft Nederland een nieuwe claimcode die stelt dat deze stichting schadevergoedingen namens de Nederlandse bevolking kan indienen. The Privacy Collective heeft een schadeclaim voor tien miljoen Nederlandse internetgebruikers ingediend en ze denken dat het vijf miljard euro kan opleveren. 'De rol die Salesforce en Oracle spelen in het verzamelen en verhandelen van profielen gaat erg moeilijk worden om aan te tonen', stelt Hueck. Toch is de kans van slagen niet ondenkbaar. 'Dit is redelijk uniek in Nederland. Er is zelfs een Britse procesfinancier bij betrokken die 30 procent van de opbrengsten claimt. Er is dus ruimte en tijd om gegevens en feiten te verzamelen. Je hoeft je als gedupeerde niet in te schrijven bij het collectief. 'Het kan duizend euro per persoon opleveren voor de tien miljoen Nederlanders. Je bent sowieso deelnemer, maar je kan bij ons aangeven dat je hier niet aan mee wilt doen', legt Alberdingk Thijm uit.
Volgens Salesforce en Oracle beschermen ze hun privacygegevens goed en ontkennen ze de beweringen van de Nederlandse stichting.
Luister ook | Rathenau-Instituut: 'Corona-app is onverantwoord'
