Technologie18 aug '20 14:39

'Lokale weerplatforms zijn vaak meest succesvol'

Auteur: BNR Webredactie

Infoplaza heeft onlangs een flinke slag geslagen met de overname van Weeronline. Daarmee is het bedrijf achter Weerplaza en Buienalarm in één keer de grootste speler in de Benelux. Toch is de bedrijfsvoering in eerste instantie gericht op autonome groei, zegt mede-eigenaar Menno Bom. 'Maar uiteindelijk is groei ook een gevolg van wat we elke dag doen: dingen inzichtelijk maken voor je klanten.'

Het is ook zeker geen doel om zelf ten prooi te vallen aan de overnamedrift van een van de nog veel grotere wereldwijde spelers als DTN, IBM en Storm Geo. Als relatief lokale speler kun je je immers juist onderscheiden, zegt Bom. 'Ik zie dat in alle landen in Europa de lokale spelers het meest succesvol zijn. En dat zet je wel aan het denken. En we zitten niet in deze business om overgenomen te worden, we zitten in deze business omdat we het leuk vinden.'

Luister terug | Geen witte kerst, maar een vleugje parelmoer aan de hemel

En dat betekent: alles wat Bom en zijn compagnon doen is gericht op de lange termijn. En dat geldt ook voor investeerder Bolster, dat een belang van 42,5 procent in Infoplaza heeft verworven. 'We zitten in deze business omdat we dit leuk vinden. We hebben dit sinds eind jaren '90 voor werkgevers gedaan en in 2009 hebben we besloten dat we dit voor onszelf gaan doen. We willen dit heel lang blijven doen, dus we zitten hier voor de lange termijn in.'

Luister terug | Waarom weerradars wel eens miskleunen en hoe het beter kan

Door langdurige droogte moeten weilanden worden besproeid.
Door langdurige droogte moeten weilanden worden besproeid. (ANP / Eric Brinkhorst )

Gerelateerde artikelen