Technologie23 jul '21 13:55Aangepast op 23 jul '21 18:12

ACM tikt Google op de vingers

Auteur: BNR Webredactie

Google moet zich beter houden aan de consumentenregels om misleiding te voorkomen. Die oproep doen de Europese Commissie en de nationale consumentenautoriteiten.

Onder leiding van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Belgische Economische Inspectie zijn verschillende services van Google bekeken, zoals de Google zoekmachine, Google Play Store en de Google Store.

Luister ook | De Technoloog | De macht van het duopolie

Onvoldoende voorlichting

Wat Google verkeerd doet, is dat ze de consument op een aantal basale consumentenregels onvoldoende voorlichten, vertelt ACM-directeur Edwin van Houten. Zo moeten ze op Google Play Store duidelijker aangeven wie de verkoper is van het product en hoe die te bereiken is. De servicevoorwaarden moeten duidelijker getoond worden. En bijvoorbeeld op Google zoekmachine moeten ze beter aangeven hoe ranking tot stand is gekomen en of daar voor betaald is.

Boetes

Als Google de gebruiker die informatie niet geeft, kan het zijn dat die dingen koopt die hij anders niet zou kopen. Maar ook andere bedrijven kunnen er last van hebben. Als die zich wel aan de regels houden, heeft Google wellicht onterecht concurrentievoordeel. Mocht Google zich niks van de oproep aantrekken, kan de ACM, net als de Europese collega's, nader onderzoek doen en eventuele boetes opleggen.

Luister ook | Google krijgt megaboete van Frankrijk

Leidraad

De digitale economie is een belangrijk thema voor de ACM. Bedrijven en consumenten moeten beschermd worden tegen online misleiding en misbruik van marktmacht. Daarom heeft de ACM onder meer een leidraad ‘bescherming van de online consument’ uitgebracht. Die leidraad is gebaseerd op Europese consumentenregels en geeft aan waar online verleiding overgaat in misleiding. De leidraad vormt de basis voor onderzoek en handhaving door de ACM. Dit bevordert ook eerlijke concurrentieverhoudingen tussen bedrijven.

Reactie Google

In een schriftelijke reactie laat Google weten dat het 'graag in gesprek gaat met de ACM en de Europese Commissie om te zien wat er verbeterd kan worden. Dit moet dan wel in het belang zijn van de gebruikers en meer transparantie bieden', aldus Google.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen