Toch schrikt directeur Arnold Roosendaal van Privacy Company niet van deze cijfers. ‘Er zijn het afgelopen jaar veel cijfers in het nieuws geweest over privacy, wat bijdraagt aan het bewustzijn. Maar meer bewustzijn betekent ook dat je meer risico's ziet, dus misschien dat mensen hierdoor wantrouwend zijn geworden.'
Datalek
'De zorgen zijn deels terecht. Er wordt namelijk niet altijd zorgvuldig omgegaan met gegevens. Een voorbeeld daarvan is een datalek. Ook werden gedurende de coronacrisis heel snel allerlei systemen opgetuigd, en werden heel veel mensen aangenomen voor bron- en contactonderzoek, waardoor zij toegang kregen tot gegevens. Hier zijn wel dingen misgegaan.’
Luister ook | Collectieve schadeclaim voor gedupeerden van datalek GGD
Ruim een derde maakt zich ook zorgen over het eventueel afstaan van meer privacygevoelige gegevens om de QR-code te behouden. ‘Als de overheid steeds meer gegevens vraagt in ruil voor persoonlijk voordeel, vind ik dat veel te ver gaan. Het zou ingaan tegen alle beginselen van de rechtstaat. Ik verwacht en hoop dat dit niet gaat gebeuren, maar zeg nooit nooit.’
Privacy bewustzijn gegroeid
Positief nieuws is dat het privacybewustzijn dit jaar is gegroeid van 69 procent naar bijna 90 procent. ‘Het begint met bewustzijn. Vervolgens gaan mensen hier ook naar handelen, maar dat is een langer proces. Ik hoop dat mensen bewustere keuzes gaan maken en zich bijvoorbeeld afvragen of een app wel veilig is. Er worden steeds meer goede alternatieven ontwikkeld, dus dat maakt het makkelijker.’
Luister ook | Strenge privacyregels EU nekken Nederlandse bedrijven