Arsenal krijgt tik op vingers om promoten cryptomunt
Voetbalclub Arsenal uit Londen heeft een tik op de vingers gekregen omdat het cryptomunten promootte. Dat deed de voetbalclub op hun website en op Facebook, maar daarbij maakten ze niet duidelijk dat er ook risico's verbonden zijn aan het handelen in de digitale valuta. Het Advertising Standards Agency (ASA) noemt de reclame dan ook misleidend.
De cryptomunten die Arsenal aanprees waren zogeheten fan tokens. Die soort munten zijn dit jaar zeer populair geworden. Met de digitale munten kunnen Arsenal-fans stemmen voor allerlei gebeurtenissen zoals welk liedje er gespeeld wordt nadat de club een doelpunt scoort of welke afbeeldingen Arsenal op sociale media gaat gebruiken.
ASA vindt de reclame-uitingen van Arsenal onverantwoordelijk. De Londense club had bijvoorbeeld melding moeten maken van het feit dat er mogelijk belasting moet worden betaald over cryptomunten of dat die digitale munten in Groot-Brittannië niet gereguleerd zijn, waardoor de risico's voor consumenten groter kunnen zijn. De waakhond vindt dat Arsenal onverantwoordelijk heeft gehandeld en 'gebruikmaakte van de onervarenheid of goedgelovigheid van consumenten'.
FC Twente in zee met Floki
Afgelopen tijd is er ook in NederLand ophef ontstaan om een voetbalclub die cryptomunten promoot. De Enschede club FC Twente sloot namelijk een deal met de cryptomunt Floki, vernoemd naar de hond van Tesla-baas Elon Musk. Door de AFM wordt er gewaarschuwd voor het stoppen van geld in cryptomunten. Dat weerhield Twente er echter niet van om de deal te sluiten. De Nederlandse Reclame Code Commissie had ook geen klachten over de sponsordeal gekregen. Wel stelt de waakhond vraagtekens bij de deal. 'Je kunt inderdaad de vraag stellen of reclame voor een dergelijk risicovol product passend is in een voetbalstadion', zei een woordvoerder tegen de NOS.