
Door de cyberaanval zijn alle laad- en lossystemen van twee tankopslagbedrijven buiten gebruik. Hierdoor is het niet mogelijk om tankwagens te laden en benzine aan tankstations te leveren. ‘Dat zorgde ervoor dat Shell Duitsland zijn hele logistieke operatie moest omgooien en z’n olie ergens anders moest opslaan’, vertelt Maasland.
Over de aanval zelf wordt heel weinig losgelaten, zegt Maasland. ‘Het uitvallen van IT-systemen op grote schaal, zoals in dit geval de laad- en lossystemen, is een kenmerk van ransomware. Dan is ook de vraag: zijn er ook gegevens gestolen? En zo ja, welke gegevens? Want hoewel Shell de logistiek weer op orde kan hebben, kunnen de gevolgen van deze aanval nog wel even gevoeld worden.’
Waarschuwing
Volgens Maasland is deze aanval een waarschuwing voor Nederlandse bedrijven binnen de vitale infrastructuur en hun hele toeleveringsketen. ‘Of het nou gaat om de post, de voedselproductie, de afvalverwerking, de energie- en zorgsector; die essentiële diensten zijn kwetsbaar. We moeten in Nederland niet naïef zijn dat het hier veel beter geregeld is. Wat je ook vaak bij Nederlandse bedrijven ziet, dat als een hacker eenmaal binnen is, ze bij alle systemen kunnen. Daar moeten eigenlijk meerdere beveiligingslagen tussen zitten, maar in de praktijk is dat vaak niet zo. Die bedrijven moeten echt weerbaarder worden tegen dit soort aanvallen.’