Technologie20 apr '22 17:29

Netflix krijgt knauw van 46 miljard te verwerken: 'Men lijkt uitgekeken'

Auteur: Remy Kock

Een enorme klapper voor Netflix op Wall Street. Bij de opening van de beurs op woensdag daalde de waarde van het bedrijf met maar liefst 46 miljard dollar, en dat komt bovenop het nieuws dat Netflix voor het eerst in tien jaar minder abonnees heeft. En daar gaat de consument voor betalen, terwijl óók het delen van wachtwoorden aan banden wordt gelegd.

(BART STOUTESDIJK)

Maar dat de streamingdienst het ineens slecht doet, komt volgens NRC-serierecensent Thijs Schrik als een verrassing. 'Of eigenlijk niet helemaal, het ging namelijk al een tijdje iets minder. De groei was sowieso al minder dan de afgelopen jaren. Tijdens corona hadden ze bijvoorbeeld een kwartaal waarin er zestien miljoen mensen bij kwamen. Simpel gezegd is er gewoon ontzettend veel concurrentie en mensen kunnen hun geld maar één keer uitgeven, en ze lijken even uitgekeken op Netflix.'

Lees ook | Netflix raakt voor het eerst abonnees kwijt en denkt aan goedkoper abonnement

Wel noemt Schrik het bijzonder dat Netflix ook echt abonnees is kwijtgeraakt. 'Daar zijn ze toch wel van geschrokken, dat verlies van 200.000. Dat heeft deels te maken met het feit dat ze uit Rusland gestapt zijn, waar ze bijna een miljoen abonnees hadden. Dus die zijn ook weg, anders hadden ze nog een kleine groei meegemaakt. Maar dan alsnog zou het slecht nieuws zijn, want ze geven wel toe dat het slechter is dan ze hadden verwacht.'

Concurrenten

Ook denkt Schrik dat Netflix kwalitatief voorbij is gestreefd door andere streamingdiensten als HBO Max en Amazon Prime. 'Puur als je kijkt naar de creativiteit heb ik het idee dat het wel wat minder is geworden. Ze maken ontzettend veel en af en toe hebben ze een grote hit, zoals Squid Game of Bridgerton, maar al met al heb ik het idee dat de kwaliteit minder is en de kwantiteit vooral enorm is. En inderdaad, als je kijkt naar een dienst als HBO Max die sinds vorige maand beschikbaar is in Nederland, zie je dat die over het algemeen betere series hebben. Ook heb je Disney Plus, dat steeds meer doet. Dat heeft er zeker mee te maken. En ze hebben ook gezegd dat ze zich nog meer willen focussen op betere content, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.'

Lees ook | Apple TV's CODA wint Oscar voor beste film

Dat beaamt ook het toevallige succes van Squid Game, waar eigenlijk vrij weinig voor geadverteerd werd. 'Hun marketing schiet soms ook wel eens tekort. Als je tien nieuwe series in een week lanceert, kan het wel eens teveel worden voor mensen. Dat het allemaal net een beetje middelmatig is.'

Portemonnee

De abonnementsprijzen van Netflix stegen onlangs al, maar er zit misschien een kostenverlaging in het verschiet. Voordeliger voor de portemonnee dus. 'Het wordt misschien goedkoper, omdat Netflix misschien met reclames wil gaan werken', concludeert Schrik. 'Dan kun je dus voor een goedkopere abonnementsvorm kiezen, die maar een paar euro kost, en dan krijg je af en toe een reclame. De topman wilde dat eigenlijk nooit omdat dat qua ervaring niet zo fijn is, dus ik vond het opmerkelijk dat ze er toch over nadenken. Maar als je dat accepteert, ben je misschien goedkoper uit.'

Lees ook | Netflix onderuit op de beurs: aantal nieuwe abonnees valt tegen

Maar, de prijzen kunnen misschien nog verder stijgen denkt Schrik. 'Je mag bijvoorbeeld geen abonnementen meer delen, daar zijn ze ook mee bezig. Dat zou uiterst pijnlijk zijn voor de portemonnee.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen