Technologie24 jun '22 17:15

In dertig minuten van Amsterdam naar Parijs: met de hyperloop van TU Delft moet dat kunnen

Auteur: BNR Webredactie

Al jaren wordt er gefantaseerd over een hyperloop waarmee je binnen een mum van tijd honderden kilometers kan afleggen. De 'Helios I' moet die reis een stap dichterbij moeten brengen, als het aan de TU Delft ligt. Zaterdag onthullen de studenten een nieuwe prototype van deze hyperloop.

De hyperloop moet zorgen voor sneller transport, maar vooral duurzamer reizen. Niet alleen voor mensen, maar ook voor goederen. In februari lieten de studenten eerst nog hun plannen zien, vertelt Gijs Roodenburg, een van de betrokken studenten bij TU Delft Hyperloop. 'Zaterdag laten we zien hoe het is geworden. Het is een model op schaal en puur gefocust op de technologie die gebruikt gaat worden. Er past nog geen mens in', benadrukt de student.

Kosten

Wel wordt er getoond hoe het systeem moet gaan worden. 'Het laat zien hoe het zweefsysteem en het voortstuwsysteem werken.' De TU Delft is vooral de bedenker van het systeem waarmee de cabine van de hyperloop zich kan verplaatsen. 'Wat wij doen is de technologie voor het zweven ontwikkelen, dus het magnetisme. Dat maken we en ontwerpen we zelf.' De vacuümtechnologie wordt niet door de TU Delft ontwikkeld. Door deze twee technologieën samen te voegen zou de hyperloop uiteindelijk wel hoge snelheden kunnen behalen. 'Doordat de luchtweerstand en de rolweerstand weggehaald worden, kan je makkelijk en efficiënt hoge snelheden behalen', aldus Roodenburg.

Een hyperloop uiteindelijk ook echt neerzetten gaat wel een dure grap zijn. 'Vorig jaar is al berekend dat er een kilometer hyperloop 31 miljoen euro gaat kosten boven de grond. Onder de grond ben je 62 miljoen euro kwijt per kilometer.' In verhouding valt het wel mee, benadrukt Roodenburg: 'Bovengronds staat dat gelijk aan een vijfbaanssnelweg per kilometer.'

Gerelateerde artikelen