Technologie28 jul '22 12:32

Tegenvallende resultaten Meta door verzwakkende advertentiemarkt

Auteur: Bram van Eijndhoven

De omzet van Meta, het moederbedrijf van Facebook, Whatsapp en Instagram, is in het tweede kwartaal voor het eerst gedaald. Tegelijkertijd stegen de kosten van het bedrijf met ruim 20 procent, wat zorgde voor een flink lagere winst.

'Je ziet dat veel van dit soort bedrijven nu moeite hebben om door te groeien', zegt beursanalist Nico Inberg van De Aandeelhouder. 'In coronatijd hebben ze natuurlijk enorm de wind mee gehad. En de dollar zit heel erg tegen, dat had een invloed van 6 procent. Dat is fors. Aan de ene kant was de omzet dus wel een tegenvaller, maar aan de andere kant is het aantal gebruikers wel iets gegroeid. Het is vooral de winst die tegenvalt, want ze zijn heel erg aan het investeren in iets nieuws, de Metaverse. Daar gaat heel veel geld naartoe en dat moet straks waarschijnlijk heel veel geld opleveren, maar dat is gewoon een black box.'

Verwachtingen

Ook voor het derde kwartaal zijn de verwachtingen van het bedrijf niet positief. 'De outlook die ze gaven lag een stuk lager dan de markt had verwacht, die lag zo'n 10 procent lager', aldus Inberg. 'Dat is ook de reden dat het aandeel op de beurs zo'n 5 procent daalde. Ze zien dat de advertentiemarkt gaat verzwakken. Je hoort van alle kanten dat we op een recessie afstevenen, en ook het deel van de markt waar het nog wel goed gaat zal minder adverteren omdat ze niet kunnen voldoen aan de vraag. Dat zie je ook bij andere bedrijven als bijvoorbeeld Snapchat. Daar moeten ze doorheen. Een recessie duurt een half jaar of een half jaar, en daarna gaat het wel weer de goeie kant op. Maar daar moeten ze wel doorheen.'

Lees ook | Snap keldert op Wall Street na zwakke resultaten

Belangrijk punt van aandacht voor Meta is dat het bedrijf steeds grotere concurrentie ondervindt van TikTok. 'Facebook heeft altijd een beetje een monopolie gehad, maar als iedereen naar een ander platform verschuift kan het hard omslaan. Dat is ook de reden dat het aandeel in een jaar tijd is gehalveerd. En als ze hun monopoliepositie inderdaad kwijtraken aan een andere partij is het aandeel nu waarschijnlijk nog best duur, want dan gaan ze heel veel omzet verliezen.'

Image
(Dima Solomin / Unsplash)

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen