'Intel heeft in Europa een grote chipfabriek aangekondigd, die kost 17 miljard dollar. 50 miljard dollar is dus ongeveer drie state-of-the-art chipfabrieken', zegt redacteur componenten bij Tweakers Tomas Hochtstenbach. 'Ga je kijken naar chipfabrieken die gebruikt worden om oudere chips te maken, voor in auto's bijvoorbeeld, dan zou je nog wel wat meer fabrieken kunnen neerzetten.'
Lees ook | Taiwan: 'China bereidt invasie voor'
Door de brede Amerikaanse investering in de eigen chipindustrie zou Europa volgens Hochstenbach op dat gebied nog verder achterop kunnen raken. 'Het gaat erom waar de chipfabrieken komen te staan. Europa wil graag dat ze hier komen, Amerika wil ze daar, en tot nu toe lijkt Amerika daar beter in te slagen dan wij. We hebben de aankondiging van Intel gehad, maar daar is het bij gebleven in Europa. In Amerika zijn al meerdere partijen die grote plannen hebben aangekondigd met deze subsidie.'
Luister ook | In de chipindustrie komt alles samen
TSMC
Ook het Taiwanese TSMC, de grootste fabrikant van semiconductors ter wereld, heeft aangekondigd dat deze subsidieregeling een reden is om te investeren in Amerika. 'Ze gaan een fabriek neerzetten in Phoenix, en ze hebben expliciet aangegeven dat ze dat alleen maar doen als ze de subsidie kunnen krijgen om het kostenverschil ten opzichte van het bouwen van diezelfde fabriek in Taiwan te dekken.'
Lees ook | ASML gelooft niet in Chinese invasie Taiwan
Ook in Europa zijn plannen om de eigen chipmarkt te versterken en beschermen. Daarmee is een vergelijkbaar bedrag gemoeid als in Amerika, alleen wordt het volgens Hochstenbach anders geïnvesteerd. 'In Amerika is het onderdeel van een grotere deal, wij investeren wat gerichter. De EU zet ook vooral in op de nieuwste chips, en in Amerika kijken ze wat breder en willen ze ook capaciteit erbij op wat oudere processen, waar minder geavanceerde chips worden gemaakt.'
Gouden tijden
Op korte termijn zullen de grootschalige investeringen in de chipsector geen verlichting brengen bij het grote wereldwijde tekort. 'Het duurt toch zeker vijf jaar voordat zo'n fabriek operationeel is', aldus Hochstenbach. 'Maar we zien de situatie al wel verbeteren. De autosector blijft problematisch, maar als je kijkt naar de modernste chips dan gaat het al beter dan een aantal jaar geleden. De gouden tijden in de chipsector lijken voor nu weer eventjes voorbij.'
