
Het elektronische apparaatje zit verwerkt in de naaf van het fietswiel en daarmee hoeft men niet meer af te stappen om een band op te pompen. 'Dat pompje werkt op de rotatie van het wiel', aldus bedenker Van Ginderen. 'Het gebruikt dus de kinetische energie die wordt opgewekt door de wielen.'
Lees ook | Onderzoek wijst uit: auto is vaak efficiënter
Daarmee is het mogelijk om de band constant bij te pompen. Van Ginderen: 'In feite stel je een set point in, en op je display van je fietscomputer kan je dan vervolgens zien wat dat punt is. En het managementsysteem in het wiel zal er dan altijd voor zorgen dat de juiste bandenspanning aangehouden wordt.'
Pneumatisch slangetje
De ingebouwde pomp is ongeveer zo groot als een espressokommetje en kan pompt lucht door een pneumatisch slangetje richting het ventiel. Van Ginderen heeft daar wel een kanttekening bij: het is een module die in de productie van de fiets meegenomen moet worden. 'Het is wel een modulair systeem, zodat het op iedere fiets toepasbaar kan zijn.'
Lees ook | Oud-minister Sander Dekker van racefiets geduwd; zwaargewond afgevoerd
Hoewel bedrijven als Batavus of Gazelle nog geen klant zijn van Van Ginderen, is er wel oren naar het idee in een hoger segment. 'Vanuit kostenoogpunt gaan we top-down de markt in', vervolgt hij. 'Dus we beginnen in de high-end mountain- en gravelbike-markt. Dat is een opkomende en populaire sector, en zodoende hebben we ook een deal gesloten met een toonaangevend merk.'
Kosten
Wel moet er in den beginne uitgegaan worden van een kostprijs van 2.500 euro per set wielen, zo besluit Van Ginderen. 'Dat geldt echter alleen voor de beginfase', zegt hij. 'Maar uiteindelijk zal hij zo'n 700 tot 1.000 euro meerprijs bij een fiets opleveren.'