Scholen weten er moeilijk mee om te gaan. De impact is zo groot dat acht Australische universiteiten hun studenten weer verplichten om verslagen en examens met pen en papier te laten schrijven, omdat er veelvuldig gebruik werd gemaakt van de AI-bot.
Podcast | Gaat ChatGPT onze manier van werken veranderen?
Ook in Nederland heeft het onderwijs het er lastig mee, zegt hoogleraar computerwetenschappen aan de Vrije Universiteit Amsterdam Felienne Hermans. 'We willen vaak valideren dat de student begrijpt wat er geschreven staat in hun verslagen, maar als een computer het heeft geschreven, is dit niet meer een goed instrument zoals we het nu doen.'

Er wordt gesproken over een 'vingerafdruk' bij teksten die worden geleverd door ChatGPT, maar daar heeft Hermans weinig vertrouwen in. 'Dan krijg je softwarepakketten die dat weer tegenwerken.' De hoogleraar denkt juist dat studenten verteld moeten worden dat ze 'verstandig om moeten gaan' met de chatbot.
Ook Wikipedia als discussiepunt
Hermans herkent de huidige omstandigheden met eerdere 'problemen' waar scholen tegenaan liepen. 'Dit is een discussie die je vaker krijgt. Vroeger hadden we dezelfde problemen met Wikipedia, op een gegeven moment vindt het z'n weg. Dan krijg je een stramien dat mensen er op mogen kijken, maar het niet letterlijk mogen overnemen.'
Podcast | Zo knap én eng is ChatGPT
De hoogleraar ziet ook een mogelijkheid in de Australische omgang met ChatGPT. 'Het kan zijn dat studenten straks op de scholen hun verslagen moeten schrijven. Dat je dan zegt dat ze hun laptop dicht moeten doen, of van het internet moeten afhalen en de informatie zelf moeten verwerken. Dan ben je er wel eventjes van af.'
Veel fouten
Maar Hermans ziet dat er nog veel schort aan ChatGPT om het onderwijs helemaal over te nemen. 'Die apps zijn heel goed, maar er zitten ook vaak fouten in. De data is verouderd en soms heeft het vooroordelen, sommige dingen kloppen echt niet.' En daar zou het onderwijs gebruik van kunnen maken, denkt ze. 'Je kan het ook gebruiken als docent door tien verschillende stukken over een onderwerp te laten maken door de bot, en studenten te laten beoordelen welke het beste zijn. Of zoek de fouten in de stukken op.'