
Volgens BNR-redacteur Noud Broekhof van De Nationale Autoshow was het vooraf lastig te voorspellen wat de veiling zou opbrengen. 'Het is een beetje wat de gek ervoor geeft', aldus Broekhof. 'Het is in ieder geval meer geworden dan ik er vanochtend van verwachtte. Toen stond het prototype bijvoorbeeld op 32.500 euro, en dat heeft uiteindelijk nog een ton opgeleverd.'
‘Het is een beetje wat de gek ervoor geeft’
Het opgebrachte bedrag wordt door Lightyear gebruikt om de schuld - die bij meerdere eisers ligt - deels af te betalen. Maar, benadrukt Broekhof, die 650.000 euro is bij lange na niet genoeg om alle schuldeisers schadeloos te stellen. Hij spreekt van zo'n 17 miljoen euro aan vorderingen, en dat is volgens de curator nog lang niet alles. 'Kortom, die 17 miljoen kan alleen nog maar meer worden. De veiling was dus een druppeltje op een gloeiende plaat.'
Hoe verder?
Hoewel de vooruitzichten voor Lightyear grauw lijken, is er nog wel wat te veilen weet Broekhof. 'Drie andere prototypes van de Lightyear 0 gaan binnenkort onder de hamer', zegt hij. 'Het gaat om twee auto's die bij de fabriek in Finland staan.'
Lees ook | VDL wilde tientallen miljoenen in Lightyear steken
De productie van de Lightyear 0 ging in december vorig jaar officieel van start, maar tot op heden zijn er maar een handjevol 0's geproduceerd. Twee van de afgebouwde 0's kunnen dus een nieuwe eigenaar vinden, evenals een exemplaar dat nog vanuit de Verenigde Staten naar Europa moet komen. 'Wanneer dat precies gaat gebeuren en wanneer die drie auto's geveild worden, is nog niet bekend.'