Het gaat veelal om Big Tech-bedrijven maar ook Zalando en Booking.com vallen onder de DSA. Volgens privacy-jurist Menno Weij van BDO Legal wordt er nog gekeken of de lijst nog verder aangevuld wordt. De negentien die nu zijn geselecteerd door de Europese Commissie tellen maandelijks minstens 45 miljoen actieve gebruikers.
Lees ook | Big tech moet van Europa bedrijfsmodel aanpassen
De DSA-verordening moet volwassen internetgebruikers beter beschermen tegen schadelijke content, reclame en privacyschendingen. De wetgeving maakt het gemakkelijker om bedrijven aan te pakken die kinderporno, opruiend en hatelijk materiaal of desinformatie laten woekeren. Het toezicht wordt scherper en het wordt moeilijker straf te ontlopen.
‘Bij overtreding krijgt een bedrijf op de lijst een boete ter hoogte van zes procent van hun wereldwijde jaarlijkse omzet’
Met de DSA moet 'het kwaad op het internet worden bestrijd', aldus Weij. De DSA is de opvolger van de e-commerce richtlijn die iets zegt over de omgang van content, en komt in het speciaal op voor minderjarigen. Weij vindt daarentegen dat Europa een grote broek aantrekt bij de bestrijding van 'illegale content'. Het uitgangspunt bij die e-commerce richtlijn was dat iemand niet aansprakelijk was voor de inhoud, 'tenzij'. Maar, in deze DSA wordt dat principe niet helemaal losgelaten.'
Luister ook | Zo knap én eng is ChatGPT, en hoe streng is de Digital Services Act nu?
Toch brengt de DSA ook kansen met zich mee, ziet Weij. Bedrijven moeten zich namelijk een stuk transparanter gaan opstellen. 'Ze moeten openheid van zaken geven, in makkelijkere taal communiceren en bepaalde data verstrekken'

Boetes
Bij overtreding krijgt een bedrijf op de lijst een boete ter hoogte van zes procent van hun wereldwijde jaarlijkse omzet. Weij vraagt zich af of dat bij alle genoemde bedrijven echt pijn doet. 'Bij de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) bijvoorbeeld, ligt de boete op vier procent van de wereldwijde jaarlijkse omzet, maar de boete wordt niet vaak gegeven en soms maakt het weinig verschil.' Weij verwijst naar Google die een paar jaar terug een boete kreeg van 50 miljoen euro. 'Dat is veel geld, maar de vraag is hoeveel dat nou echt scheelde voor een grote speler als Google.'
Lees ook | Waarom TikTok gevaarlijk zou zijn
Een boete van zes procent van de wereldwijde jaarlijkse omzet kán volgens Weij zeker zoden aan de dijk zetten. Daarom hoopt de privacy-jurist dat er voortaan streng wordt opgetreden bij een overtreding.