'Ik ben blij te melden dat ik een nieuwe CEO voor X/Twitter heb gevonden. Ze begint over ongeveer zes weken', schreef Musk in een bericht op Twitter. Hij maakte nog niet bekend wie de CEO van het bedrijf wordt. Volgens The Wall Street Journal gaat het waarschijnlijk om Linda Yaccarino, nu topvrouw bij mediaconcern NBCUniversal.
Excited to announce that I’ve hired a new CEO for X/Twitter. She will be starting in ~6 weeks!
— Elon Musk (@elonmusk) May 11, 2023
My role will transition to being exec chair & CTO, overseeing product, software & sysops.
Als voorzitter van de raad van bestuur zou Musk minder bezig zijn met het dagelijks bestuur van het bedrijf dan als topman. In zijn tweet zegt hij zich vooral te gaan richten op de ontwikkeling van producten, software en systeembeheer.
Peiling
Musk, die Twitter vorig jaar samen met enkele investeerders voor 44 miljard dollar kocht, beloofde in december al zijn functie van topman op te geven. Maar dan wilde hij wel eerst een opvolger hebben gevonden. Zijn beslissing volgde op een peiling op Twitter waarin hij vroeg of hij zijn functie van CEO moest opgeven. Een meerderheid vond dat hij moest aftreden.

Blauwe vinkjes
De miljardair, die ook topman is van autofabrikant Tesla en ruimtevaartbedrijf SpaceX, voerde rigoureuze veranderingen door na zijn overname van Twitter. Zo ontsloeg hij ruim de helft van het personeel. Daarnaast veranderde hij het beleid rond 'blauwe vinkjes'. Die deelde Twitter voorheen gratis uit aan accounts van bekende personen of organisaties om aan te geven dat ze echt diegenen waren voor wie ze zich uitgaven. Maar sinds kort kunnen abonnees op de betaalde dienst Blue van Twitter zo'n vinkje kopen. Overheidsorganisaties en bedrijven hebben nu een andere kleur voor hun verificatievinkjes.
Lees ook | Musk wil dat Twitter-gebruikers kunnen betalen voor nieuwsartikelen
Adverteerders schrokken van alle ingrepen en maakten zich zorgen over een toename van haatberichten of nepnieuws op het platform. Om die reden trokken ze zich terug van Twitter, dat vergeleken met techbedrijven als Google en Facebook van minder groot belang is voor de adverteerdersmarkt. Dit leidde tot groot verlies van inkomsten. In april zei Musk dat de ergste verliezen voorbij waren en Twitter weer bijna quitte draait.
Lees ook | Marktonderzoeker: bedrijfsimago Twitter beter af zonder Musk