'AI-powered', 'AI-assisted' of '100 procent human'. Die opties geeft het tekstbureau CopyRobin sinds begin juni aan zijn klanten. De eerste optie is de goedkoopste en de snelste. Bij de laatste komt er geen kunstmatige intelligentie aan te pas.
‘Door het omarmen van AI hebben we verschillende problemen opgelost’
'Door het omarmen van AI hebben we verschillende problemen opgelost', zegt Van Hall van CopyRobin. Het eerste is de briefing, die opdrachtgevers altijd een tijdrovende en vervelende klus vonden. 'Nu kunnen we op basis van een term die de klant opgeeft een zeer complete briefing samenstellen voor de schrijver. Vooral voor teksten die daarna ook vindbaar moeten zijn met zoekmachines werkt dit erg goed.'
Taalvaardige AI
Dat zeer taalvaardige kunstmatige intelligentie eraan zat te komen, had Van Hall door toen hij zag hoe de vertaaltools als Google Translate de afgelopen jaren steeds beter werden. 'Zes jaar geleden moest je soms lachen om de vertalingen die je kreeg. Maar de laatste twee, drie jaar ging dat enorm snel vooruit.'
Lees ook | G7-landen komende week om tafel over kunstmatige intelligentie
Zodra de klanten van CopyRobin hun briefing hebben doorgegeven, kan een van de schrijvers van het bureau aan de slag. 'Als het een opdracht is waarbij de klant toestaat AI te gebruiken, krijgt de schrijver een tekst die al behoorlijk is voorgebakken. Die kan dan meer tijd besteden aan details en het controleren van feiten. Daardoor krijgt de klant uiteindelijk een betere tekst.'
Einde van een carrière
Omdat de manier van werken voor iedereen nieuw is, vraagt het tekstbureau na elke opdracht feedback aan klant en schrijver. Van Hall ziet dat de meeste mensen de voordelen inzien. 'Een van onze schrijvers was eerst bang voor die kunstmatige intelligentie. Ze zag het einde van haar carrière al voor zich. Nu ziet ze die tool als een vriend.'
Of het bureau dan op termijn niet gewoon overbodig wordt? 'Dat kan in zekere zin zo zijn', zegt Van Hall. 'Een klant vertelde me onlangs dat hij het vroeger leuk vond om de teksten voor zijn bedrijf zelf te schrijven, maar het werd frustrerend omdat hij er steeds minder tijd voor had. Met ChatGPT vindt hij het opnieuw leuk. Maar aan de andere kant willen sommige mensen dat iemand het gewoon goed voor hen regelt. Dat zal zo blijven.'
