Chinese miljardair met 6400 werknemers op bedrijfsuitje naar Parijs
Stel je eens een groep Chinese toeristen voor, inclusief wapperend vlaggetje. En dan geen twintig, maar duizenden. Met blauwe hoedjes, zo ver het oog reikt. Welkom bij het bedrijfsuitje van de Tiens Group.
De multinational had vorige week wat te vieren, want het bedrijf bestaat dit jaar 20 jaar. Ruim driekwart van de medewerkers ging mee op reis naar Frankrijk. Ze bezochten onder meer het Louvre en gingen in groten getale naar een Moulin Rouge-cabaretvoorstelling, schrijft de BBC.
De Franse economie vierde mee: volgens het Parijse bureau voor toerisme vervoerden 84 vliegtuigen het personeel en werden meer dan 200 hotels en tientallen treinen geboekt voor het uitje. “Een evenement van industrieel formaat”, tekende de New York Times de toerismewoordvoerder op. De Tiens Group en de toeristen gaven in totaal 13,5 miljoen dollar uit aan overnachtingen, vervoer, maaltijden en winkelen.
Wereldrecord gezet op bedrijfsuitje Tiens Group
En als je dan op bedrijfsuitje bent, waarom dan geen wereldrecord verbreken? Op het strand van Nice vormden de Tiens-werknemers een zin: “Tiens’ Dream is Nice in the Côte d’Azur.” Daarmee behaalden ze een Guinness-wereldrecord voor de langste zin door mensen gevormd die je vanuit de lucht kunt lezen.
De CEO, Li Jinyuan (57), richtte het bedrijf in 1995 op. Tiens bereikt wereldwijd ruim 16 miljoen huishoudens in 190 landen. Jinyuan heeft inmiddels een cultstatus gekregen, onder meer vanwege plannen voor een bedrijfsterrein met replica’s van Versailles en het Witte Huis. Hij zette die status kracht bij door in een jeep uit de Tweede Wereldoorlog over de boulevard van Nice te rijden:
<p><br/><br/><strong>Kritiek op 'militair toerisme'</strong> <br/>Niet iedereen was even positief over het uitje, zoals de Chinese schrijver Tao Young, die in The Beijing News in een column schreef dat dit “militair toerisme” als verkooptruc gebruikt werd, en als politieke campagne voor de moderne Chinese doelen, namelijk geld verdienen.</p> <p>Die zakelijke kant werd ook aangestipt op dit tripje, aangezien er ontmoetingen waren met Franse vertegenwoordigers van de overheid. Daarbij kwam mogelijke uitbreiding van de Tiens Group-producten (traditionele Chinese medicatie, cosmetica en gezondheidsproducten) aan bod. Franse wijn, restaurants, parfum, mode en kunst moeten ook in het aanbod komen, zegt het Chinese staatspersbureau Xinhua.</p>