Waterkoeler24 sep '14 13:48

Een gelikte traditie in het elektronische tijdperk

Auteur: Thijs Baas

Postzegels verkopen in het e-mail tijdperk: het lijkt vrijwel onmogelijk, maar het gaat de zegels voor de wind. Herkenbaarheid, spaarzucht en bijdragen aan een goed doel, het blijken belangrijke elementen, volgens Rik Riezebos, marketingdeskundige bij Eurib.

Vandaag zullen weer hordes postzegelverkopende scholieren aan de deur verschijnen. Terwijl postzegels toch steeds minder nodig lijken, blijven de kinderpostzegels goed verkopen. Wat maakt de kinderpostzegels zo interessant als business case?  De kinderen maken nog altijd handig gebruik van hun sociale netwerken, in real life en op social media. "Er worden ongeveer 5,2 zegels per huishouden verkocht en dat leverde in 2012 en 2013 een fondsenwerving op van ruim 11 miljoen euro. Dus dat is toch nog wel een gigantisch bedrag."

Hoewel marketeers volgens Riezebos vooral erg bezig zijn met internet en bijbehorende internetmerken, blijft een groot deel van de Nederlandse bevolking veel waarde hechten aan traditionele dingen uit de Nederlandse cultuur, zoals bijvoorbeeld het sinterklaasfeest. "Dat is toch iets waarvan we het gevoel hebben dat je er eigenlijk niet aan mag komen en ook kinderpostzegels zijn iets wat je niet zomaar kunt uitwissen, zolang we ze blijven kopen."

Nederlandse merken
Uit jaarlijkse metingen van Eurib naar de onmisbaarheid van merken blijkt dat ruim 70 procent van de merken van Nederlandse origine is. "Denk aan HEMA, Blokker en Kruidvat, die merken scoren erg hoog. Mensen hebben behoefte aan iets wat dicht bij ze staat. Ongetwijfeld zijn er ook consumenten die buitenlandse merken wel aanspreken, maar het overgrote deel hecht aan de Nederlandse identiteit die ze ook terugzien in zoiets als kinderpostzegels."

Gerelateerde artikelen