Waterkoeler2 aug '13 09:37

Cashen met de smurfen

Auteur: Karin Backx

De crisis gaat compleet aan de smurfen voorbij. Tegen alle economische misère in, groeide de omzet van het bedrijf achter de blauwe wezentjes de afgelopen jaren als kool.

In 1984 Zette Veronique Culliford, de dochter van Peyo, het bedrijf IMPS op. Dit bedrijf beheert de zakelijke kant van de smurfen.

Brussel
Inmiddels werken er 34 mensen op het kantoor in Brussel en steeg de omzet vorig jaar tot 20 miljoen euro. Een verdriedubbeling ten opzichte van 2009.

Patrick Stal, algemeen directeur van Interbrand Nederland schat dat de waarde van het merk al gauw richting de 100 miljoen euro gaat. Dit betekent dat de smurfen zich qua merkwaarde kunnen meten met figuren zoals Donald Duck.

Tekenfilmen
Met name na het uitkomen van de eerste film over de smurfen drie jaar geleden, ging het hard met de zaken.

Intussen verdient het bedrijf geld met meer dan 700 licentie-overeenkomsten, zodat bedrijven als Albert heijn, Haribo en Volkswagen de Smurfen kunnen gebruiken om hun spullen aan de man te brengen. Ook zijn er spelletjes, liedjes, boeken en wordt de tekenfilm in vele landen uitgezonden.

Roken
Maar -geheel in de geest van haar vader- zijn er ook dingen die Culliford de Smurfen nooit zou laten doen. Zo zullen we de smurfen nooit terug zien in de politiek, het geloof, roken, drinken en seks.

Wel zou het kunnen dat we in de toekomst een smurfendorp in een pretpark gaan tegenkomen. En bovendien zijn de verwachtingen van de tweede film hooggespannen.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen