TNO wil dolgraag met 'achterban' Kroes in de weer
TNO en de Startup Delta van Neelie Kroes slaan de handen ineen om de band tussen het kennisinstituut en MKB te versterken, zegt Paul de Krom, de nieuwe bestuursvoorzitter van TNO, tegen BNR Zakendoen Met. TNO wil uitgroeien tot de draaischijf van innovatie in Nederland.
Bij TNO liggen nog de nodige uitvindingen op de plank die ondernemers kunnen omarmen. De traditionele verspreiding van de kennisontwikkeling van TNO naar buiten is immers niet meer voldoende, vindt De Krom. "We willen het ondernemerschap meer naar binnen krijgen en ik zou graag zien dat TNO over vijf jaar echt de draaischijf is van de innovatie in Nederland. We willen met name een poort zijn voor het MKB, om bedrijven verder te helpen naar de toekomst. We richten ons op de 15.000 MKB-bedrijven die echt met innovatie bezig zijn."
TNO zal het over tweeënhalf jaar met 20 miljoen euro minder aan Rijksbijdragen moeten doen, waardoor meer omzet uit de markt moet worden gehaald om de kennisinfrastructuur op peil te houden. "De continuïteit van de kennisbasis van TNO is essentieel voor de toekomst van Nederland. Het is met name de toegankelijkheid en de herkenbaarheid van wat wij allemaal doen die beter kan." De missie van TNO, zegt De Krom, is om het competitieve niveau van het Nederlandse bedrijfsleven te versterken.
Veel innovatie speelt zich niet meer af binnen de muren van universiteiten en instituten als TNO, maar door zzp'ers en kleine ondernemers. "Samen gaan we kijken hoe we die link kunnen leggen. Daar hoeven geen schotten voor te worden afgebroken, er moeten dingen voor worden opgebouwd. Dus we zoeken naar een instrument dat die link beter legt dan nu het geval is."