Wetenschap26 nov '14 11:56

'Wetenschapsagenda biedt substantieel andere visie'

Auteur: Thijs Baas

De wetenschapsagenda die het kabinet heeft gepresenteerd wil de burger nadrukkelijker betrekken bij de wetenschap. Of de budgetten toereikend zijn om de ambities waar te maken is nog de vraag, maar de uitgangspunten kunnen op instemming rekenen van filosoof Ad Verbrugge en Rob Hamer, hoogleraar agrotechnologie.

Foto: ANP
Foto: ANP

Dat laten de twee weten aan BNR Paul van Liempt. Meer duidelijke keuzes maken: dat is de kern van de nieuwe wetenschapsagenda. Geld moet gerichter worden besteed, maar is er wel genoeg geld beschikbaar en zijn de plannen ambitieus genoeg? Qua ambities zit het wel goed, meent Verbrugge. "Het is een poging om te kijken naar nieuwe ambities en de nieuwe plaats van de wetenschap in de maatschappij. Het kabinet wil een universiteit die openstaat voor de samenleving. Dat is belangrijk, maar het is een gewaagd experiment."

Hamer spreekt zelfs van een "substantieel andere visie" op de wetenschap, die nu lijkt te worden ingezet, waarbij multidisciplinariteit het nieuwe toverwoord is. "Het gaat niet meer alleen om technische oplossingen. Ook de consument moet worden betrokken. In de komende twee maanden moet duidelijk worden hoe ze dat gaan doen. We leggen veel krachtiger argumenten op tafel als we zeggen waar het geld ingezet moet worden: dan wordt een veel duidelijkere koppeling aangebracht met de betekenis van de investering."

Topsectoren
De wetenschapsvisie praat over grote maatschappelijke opgaven en uitdagingen. Gelukkig heeft de minister oog voor het feit dat niet alles allemaal tegelijk kan, constateert Hamer. "Dus moeten we keuzes maken. De maatschappelijke uitdagingen zijn nog een niveau hoger dan de topsectoren, met thema's als gezond  ouder worden en de circulaire economie. Gegeven de sterktes die we hebben in de topsectoren en fundamenteel onderzoek, moeten we keuzes maken."

 

Duidelijk is wat Verbrugge betreft dat je de maatschappelijke uitdagingen van vandaag niet alleen met technische oplossingen te lijf kunt. "Wat is de mens-machine-interacite? Je moet zorgen voor een brede basis. Je moet niet van tevoren vastleggen waar nieuwe dingen moeten ontstaan. Dat moet je de ruimte geven. Academische specialisatie moet mogelijk blijven,maar communicatie en uitwisseling van gedachten is noodzakelijk. Veel studenten willen niets liever dan in een multidisciplinair team werken."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen