BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Wetenschap

Scholieren leren beter schrijven met nieuwe methode

  • BNR Webredactie
woensdag 24 augustus 2016, 16:35 Update: woensdag 24 augustus 2016, 17:44
'Leerlingen leren met Tekster veel gestructureerder werken'

Aan het eind van de basisschool kan slechts dertig procent van de leerlingen een boodschap schriftelijk goed overbrengen. Twee promovendi aan de Universiteit Utrecht ontwikkelden een nieuwe schrijfmethode om dit te verbeteren.

Foto ANP
Foto ANP

Tekster heet de methode die Monica Koster en Renske Bouwer voor de bovenbouw van de basisschool ontwikkelden. Het idee achter hun methode is dat leerlingen veel gestructureerder leren werken.

De valkuil waar veel leerlingen op dit moment nog intrappen, is dat ze veel te snel met een schrijfopdracht beginnen. Vaak schrijven ze al voordat ze de opdracht helemaal hebben gelezen.

'Dan zit je dus een hele boel dingen tegelijk te doen', zegt Koster. 'Je zit te bedenken waar je over schrijft. Maar je moet het ook opschrijven. Daarbij heb je te maken met spelling, je handschrift, noem het allemaal maar op.'

Bij Tekster worden leerlingen gedwongen om eerst na te denken voordat ze daadwerkelijk gaan schrijven. Zo noteren ze bij een brief eerst in steekwoorden wat ze willen zeggen. Daarna moeten ze eerst nadenken over het intro, dan het middenstuk en als laatste de afsluiting.

Of om een voorbeeld te geven van een tekst van een leerling die zonder Tekster werkte:

Ik heb er negen en de hond heeft de andere opgegeten toen ik terugkwam waren ze uitgepoept zelfs degene zonder sticker en het is tien keer niet dus maar ik wil wel een cd dus ik weet niet wat ik moet doen ik heb ze opgestuurd maar de cd nog niet gehad

En het voorbeeld van een leerling die wel met Tekster werkte:

U heeft een actie waarmee je een gratis cd kan krijgen. Nu heb ik in de winkel wel acht spaarpunten gespaard. Maar op de andere wikkels zitten geen spaarpunten meer. Dus ik kan er geen tien vinden, maar ik wil wel die cd heel graag. Ik heb daarom twee wikkels van de smikkelrepen, zonder spaarpunten, opgestuurd. Ik hoop dat ik de gratis cd alsnog ontvang, want het is nog geen 31 december.

De resultaten van hun methode zijn inmiddels duidelijk. Na vier maanden werken met Tekster gaan leerlingen er anderhalf leerjaar op vooruit.

Koster en Bouwer promoveren volgende week op hun methode aan de Universiteit Utrecht. Ze willen doorgaan met Tekster, de eerste vier scholen starten dit schooljaar al met hun lesmethode.

Wetenschap Vandaag
Wetenschap Vandaag

Wetenschap Vandaag

Follow on twitter Visit on Facebook

Maandag t/m donderdag om 16:50 uur in In de Middag, en altijd online.

Over diepzeediertjes die broeikasgassen eten, immuuncellen die zichzelf opofferen en de zoektocht naar planeten. Over de nieuwste medicijnen, zonnecellen en sensoren. Kortom: hoe werkt de wereld om ons heen en hoe kunnen we hem nog beter maken?

BNR app Apple Podcasts Spotify RSS
Universiteit UtrechtWetenschap Vandaag
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Robotchef leert proeven wat wij proeven

Wat er de laatste tijd allemaal gebeurde aan boord van de James Webb Telescoop

Hoe lang leeft mijn hond?

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Oekraïne-update donderdag, dag 85

Geloofwaardigheid gewist, premier gebleven

Russische blunders leiden niet automatisch tot verlies

Wantrouwen en doofpot-Nokia's

#129 ‘WIT WORDT WEGGEDRUKT’

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden