Wetenschap1 sep '16 07:30Aangepast op 1 sep '16 07:53

Wat vertellen de oudste fossielen ooit gevonden ons?

Auteur: Karlijn Meinders

Op Groenland zouden de oudste fossielen ooit gevonden zijn. Het gaat om stenen van 3,7 miljard jaar oud. De vondst geeft een nieuw inzicht in het ontstaan van het leven op aarde, menen de onderzoekers.

Australische onderzoekers Allen Nutman en Vickie Bennett houden een stuk stromatoliet vast uit Isua, Greenland. Foto: Yuri Amelin

Australische onderzoekers die aan het werk waren op een afgelegen deel van Groenland, dat voorheen onder een diepe laag sneeuw lag en alleen per helikopter te bereiken is, claimen de oudste fossielen ooit te hebben gevonden. Het zou gaan om gefossiliseerde stromatolieten - een afzettingsgesteente - van zo’n 3,7 miljard jaar oud.

'Als die inschatting klopt, dan zit dat heel dicht op het ontstaan van de aarde 4,6 miljard jaar geleden', zegt John de Vos van het Naturalis Biodiversity Center. 'Dat zou betekenen dat het leven op de planeet in veel kortere tijd is ontstaan dan gedacht. Eerst was het eerste leven 3,5 miljard jaar oud, nu kom je met een nieuwe datering van 3,7 tot 3,9 en dat zit bijna in de tijd dat de aarde ontstaat. Dus je hebt heel weinig tijd om leven te laten ontstaan uit de chemische structuur die op de aarde was.'

Buitenaards leven
Sommige onderzoekers menen dat deze vondst alles wat we weten over de leefbaarheid op planeten op zijn kop zet. Het zou volgens hen betekenen dat de kans op het vinden van leven elders in het universum veel groter is dan werd gedacht. 'Mars lijkt hiermee nog voor de hand liggender als basis voor leven', zegt Abigail Allwood van het California Institute of Technology in een reactie op de gevonden stenen in Nature. Onderzoekers ontdekten namelijk eerder al dat Mars er rond die tijd, 3,7 miljard jaar geleden, niet heel anders uitzag dan de aarde.