Wetenschap1 sep '16 19:39

Van sterrenstof tot planeet

Auteur: Koos Tervooren

Het stof dat een planeet of komeet vormt, is opgebouwd uit nog kleinere stofdeeltjes. Die ontdekking hebben wetenschappers gedaan bij de komeet 67P.

Foto: ESA

Het onderzoek, dat donderdag is gepubliceerd in Nature, bevestigt de theorie dat planeten zijn ontstaan uit een verzameling stofklonten in plaats van allemaal losse stofdeeltjes.

Het internationale team astronomen gebruikte voor hun onderzoek een speciale microscoop aan boord van ruimtesonde Rosetta, dat al twee jaar baantjes rond de komeet draait. Het onderzoek kon niet op aarde worden gedaan, omdat er op onze planeet constant dingen veranderen. Kometen zijn een stuk geschikter: daar is in de 4,7 miljard jaar sinds het ontstaan van ons zonnestelsel weinig meer veranderd.

Het is voor het eerst dat onderzoekers zo gedetailleerd het stof van een komeet konden onderzoeken. Eerder kwamen wetenschappers er met behulp van een camera al achter dat de grote stofblokken op komeet 67P uit kleinere blokken bestaan, maar uit onderzoek met een microscoop blijkt nu dus dat die delen op hun beurt weer uit kleinere deeltjes bestaan.