Wetenschap5 dec '16 15:16

Puinhoop bij passend onderwijs

Auteur: Kay Rutten

Leerlingen die extra zorg nodig hebben moeten dat ook kunnen krijgen op gewone scholen, was de bedoeling van het zogenaamde passend onderwijs. Maar twee jaar na de start van dit plan lijkt er echter nog niet veel van het passend onderwijs terecht te komen.

Foto: HH/Allard de Witte
Foto: HH/Allard de Witte

'In de eerste plaats komt dat doordat het een bestuurlijke kwestie is geworden. Leerlingen, ouders en leraren worden amper bij het passend onderwijs betrokken', zegt Henriëtte Maassen van den Brink, voorzitter van de Onderwijsraad. 'De innovatie komt niet tot stand, omdat diegene waar het over gaat niets gevraagd wordt. Uit een recente enquête blijkt dat tachtig procent van de leerkrachten het nog steeds ziet als een verkapte bezuinigingsmaatregel. Dat is schrikbarend.'

Samenwerkingsverband

Het passend onderwijs wordt nu geregeld door samenwerkingsverbanden tussen scholen. Elke school is aangesloten bij een samenwerkingsverband uit de regio. Die verdelen het geld voor het passend onderwijs. 'Leerlingen die extra zorg nodig hebben moeten zelf aankloppen bij een samenwerkingsverband. Die regelen die ondersteuning. Er zijn alleen hele grote regionale verschillen tussen deze samenwerkingsverbanden, waardoor het onduidelijk wordt waar leerlingen aan toe zijn. De kansen voor leerlingen met passend onderwijs zijn daardoor ook erg regioafhankelijk', zegt Maassen van den Brink.

Oplossing lijkt ver weg

De Onderwijsraad wil graag de toestand van het passend onderwijs verder evalueren, maar er daar zijn nauwelijks gegevens van beschikbaar. 'Verder zijn de doelstellingen van het passend onderwijs onduidelijk, de financiering is versnipperd, het toezicht is vreemd geregeld en er wordt niet geïnvesteerd in de bijscholing van de leraren.' De oplossing voor de problematiek lijkt dus nog ver weg. 'Op alle fronten zijn er problemen', besluit Maassen van den Brink.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen