Wetenschap25 mrt '17 14:28

Bij de trailer ben je al verkocht

Auteur: Benjamin Harmsen

Ooit je geld weggegooid voor een ongelofelijk slechte film in de bioscoop? Het kan goed zijn dat je hem in de eerste plaats ging kijken omdat de trailer geweldig was.

Foto: ANP
Foto: ANP

Uit een studie van neurologen van de Amerikaanse Northwestern University blijkt dat je aan de hand van de trailer kunt voorspellen hoe succesvol de film gaat worden. Daarvoor werd de hersenactiviteit van 122 filmkijkers gemeten met elektro-encefalografie (EEG). Volgens Roderick Reichenbach, neuropsycholoog en medeoprichter van neuromarketingbedrijf Braingineers, moesten de proefpersonen heel veel trailers kijken. 'Het viel daarbij op dat ze allemaal dezelfde hersenactiviteit vertoonden bij de trailers van kaskrakers. Dat is opvallend, want zo'n hoge kans komt bijna niet voor in studies.'

Bestaat er een succesformule?

Het onderzoek liet zien dat het voorste deel van de hersenen erg actief was in combinatie met het achterste gedeelte van de hersenen. 'Daardoor ging men heel geboeid naar de trailer kijken', zegt Reichenbach. 'Mogelijk dient dat als impuls om naar die film in de bioscoop toe te gaan.' Reichenbach vraagt zich af of er ook echt een succesformule bestaat voor een goede trailer. 'Daarvoor zou meer onderzoek worden gedaan, om te bepalen wat mensen specifiek aantrekt.' Braingineers onderzoekt die aspecten al bij reclames.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen