Wetenschap6 feb '18 10:35Aangepast op 6 feb '18 11:13

Hoe voller de mand, hoe leger de knip

Auteur: Wesley Schouwenaars

We worden allemaal wel eens verleid door een aanbieding in de supermarkt, maar je moet vooral alert zijn als je al langer in de supermarkt rondloopt. Want hoe voller je mandje met boodschappen is, hoe makkelijker je nóg meer spullen koopt.

(ANP)

Dat blijkt uit onderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen. Koert van Ittersum, hoogleraar Marketing en Consumentenwelzijn, legt uit hoe het werkt. 'Het heeft te maken met wat we in de psychologie 'the pain of paying' noemen. De pijn van het betalen, een beetje unheimisch gevoel als we geld aan het uitgeven zijn. Als we net beginnen met winkelen geef je een paar euro uit, dan valt het nog wel mee. Na verloop van tijd koop je meer producten en neemt die negatieve emotie toe. Het begint ons uitgavenpatroon te beïnvloeden. Tot een bepaald punt, waarbij je ongevoelig wordt voor die pijn. Dan ga je weer meer uitgeven.'

De grens ligt volgens Van Ittersum zo'n beetje op het punt dat er twaalf producten in je mandje liggen. Of de supermarkten hun schappen en looproute hierop indelen - vergelijkbaar met de goedkope producten onderin het schap en de duurdere op ooghoogte - durft hij niet te zeggen. 'Op basis van de wetenschappelijke literatuur denk ik niet dat ze het weten. Op basis van de dagelijkse praktijk zou het heel goed kunnen dat ze er eigenlijk best een heel goed idee van hebben. Dat is een volgende stap, we gaan eens met de supermarkten praten.'

Gerelateerde artikelen