Wetenschap30 sep '19 07:47

Astronomen ontdekken drie zwarte gaten op ramkoers met elkaar

Astronomen hebben een plek ontdekt met maar liefst drie superzware zwarte gaten die met elkaar op ramkoers liggen. Deze zwarte gaten bevinden zich in het midden van drie sterrenstelsels, een miljard lichtjaar van de aarde.

De zwarte gaten zijn ontdekt met behulp van vrijwilligers. 'Het is begonnen met een foto van de SDSS, de Slow Digital Sky Survey. Dat is een camera in New Mexico, Amerika, die foto's maakt van miljoenen sterrenstelsels', zegt Arie Nouwen, oprichter van Astroblogs.nl. Die foto's worden door amateurs over heel de wereld bekeken. Zij hebben het opvallende fenomeen opgemerkt en na controle door experten bleek hun vermoeden te kloppen.

Een samensmelting tussen de zwarte gaten zullen wij niet meemaken. 'De kleinste afstand tussen de drie gaten is tienduizend lichtjaar', zegt Nouwen. Het zou dus minstens 10.000 jaar duren, als ze al met de lichtsnelheid zouden bewegen, voor ze bij elkaar komen en samensmelten. Een samensmelting van kleinere zwarte gaten hebben we al eens waargenomen in 2015. Wanneer dat gebeurt, zien wetenschappers rimpels in de ruimte.

LUISTER OOK: Zwart gat werpt licht op donkere periode in het heelal

LUISTER OOK: Hoe een zwart gat ronddraait

Twee zwarte gaten in een tango van zwaartekracht met elkaar.
Twee zwarte gaten in een tango van zwaartekracht met elkaar. (EPA/ NASA)